Translate

Sunday, June 18, 2017

Deklamasi sajak oleh 2,536 pelajar cipta rekod MBOR

MARANG – Malaysia Book of Records (MBOR) mengiktiraf acara deklamasi sajak melibatkan 2,536 pelajar sekolah me­rupakan program yang disertai paling ramai pe­nyajak di negara ini.

Acara yang diadakan di Padang Sekolah Mene­ngah Kebangsaan (SMK) Bukit Sawa di sini itu melibatkan penyertaan daripada 12 buah sekolah rendah dan 15 sekolah menengah dari tiga daerah iaitu Marang, Kuala Terengganu dan Dungun.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Transformasi negeri Terengganu, Bazlan Abdul Rahman berkata, kesemua peserta mendeklamasikan sajak bertajuk Lantera Penyuluh Transformasi selama 10 minit karya warga pengurusan SMK Bukit Sawa.

“Ia dideklamasikan dalam tiga bahasa iaitu bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan bahasa Arab dengan iringan muzik,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Turut hadir Pengarah Pendidikan negeri, Shafruddin Ali Hussin dan Pengetua SMK Bukit Sawa, Abu Hasmadi A. Bakar. Sijil pengiktirafan diserahkan oleh Penolong Pengurus MBOR, Ayman Izzaz.

Bazlan berkata, acara tersebut yang mendapat kerjasama 2,536 pelajar termasuk 1,200 warga SMK Bukit Sawa itu didedikasikan sempena sam­butan Hari Guru pada 16 Mei lalu.

Menurut beliau, acara tersebut bukan sahaja bertujuan untuk mencipta rekod tetapi mendidik pelajar terbabit agar mengenang jasa guru berdasarkan penghayatan sajak berkenaan.

No comments:

Post a Comment