Translate

Sunday, June 25, 2017

Ajar budaya tempatan di sekolah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Jabatan Pendidikan Terengganu bakal memperkenal program memperkasa budaya tempatan kepada kira-kira 227,000 murid dan pelajar dari 503 sekolah rendah dan menengah di seluruh ne­geri ini mulai tahun hadapan.

Pengarah Pendidikan negeri, Shafruddin Ali Hussin berkata, program berbentuk kokurikulum itu bakal memberi pendedahan tentang tarian, lagu rakyat, makanan dan pakaian tradisional yang menjadi kebanggaan negeri ini kepada golongan muda tersebut.

“Terengganu merupakan negeri yang kaya dengan budaya dan kita tidak mahu ia hilang ditelan zaman tanpa diwarisi oleh anak-anak kita.

“Justeru, kita mengadakan program perintis memperkasa budaya tempatan bagi memastikan budaya ini terus terpelihara,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Shafruddin berkata, antara pendekatan yang bakal diambil bagi menjayakan agenda terbabit termasuk mewajibkan pihak sekolah memilih salah satu tarian tradi­sional Terengganu untuk diajar.

Menurut beliau, antaranya seperti tarian rodat, saba, ba­lai, ulik mayang, menora, anak udang, anak tedung dan anak burung baniong.

“Kita juga mahu anak-anak kita pandai menyanyi sebahagian lagu-lagu rakyat negeri ini seperti watimang landok, anak udang, anak burung baniong, ya dondang, ayun buai kokek dan yabani yabadang.

“Selain itu, beberapa pendekatan santai dan interaktif akan dilaksanakan bagi memper­kenalkan makanan dan pakaian tradisional negeri kepada pelajar sekolah,” katanya.

No comments:

Post a Comment