Translate

Thursday, February 2, 2017

Pemandu teksi wajib carum Perkeso mulai Jun

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Lebih 160,000 pemandu teksi, kereta sewa, Uber dan Grabcar di seluruh negara akan diwajibkan untuk mencarum dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) berkuatkuasa Jun depan.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Ismail Abdul Muttalib berkata, rang undang-undang skim perlindungan keselamatan sosial untuk golongan tersebut dijangka dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat pada Mac depan.

“Semasa pembentangan Belanjawan 2017 pada 21 Oktober tahun lalu, Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) telah mengumumkan geran kewangan khas kerajaan sebanyak RM60 juta untuk memulakan pelaksanaan skim tersebut.

“Kementerian Sumber Manusia akan membentangkan rang undang-undang berhubung skim itu di Parlimen pada Mac ini agar pelaksanaannya dapat dilakukan mulai pertengahan tahun ini,” katanya selepas menghadiri Malam Perhargaan Perkeso bersama Media di sini kelmarin.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Perkeso, Datuk Dr. Mohammed Azman Aziz Mohammed.

Ismail berkata, kadar caruman yang bakal dikenakan terhadap golongan pemandu teksi, kereta sewa, Uber dan Grabcar ialah RM13.08 sebulan.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, Perkeso telah memperuntukkan RM2.95 bilion bagi pembayaran pampasan dan faedah kepada pencarum dan warisnya sepanjang tahun lalu.

Ujarnya, pembayaran pampasan meliputi pencen ilat dan penakat itu melibatkan 506,000 penerima  yang layak di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment