Translate

Thursday, February 9, 2017

Manfaat takaful lebih besar

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menyasar pembukaan 100,000 akaun baharu Skim Simpanan Pendidikan Nasional Plus (SSPN-i Plus) melibatkan deposit kira-kira RM550 juta pada tahun ini.

Pengerusi PTPTN, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata, skim tabungan berserta perlin­dungan takaful itu telah menarik 52,615 akaun dengan jumlah deposit terkumpul RM15.8 juta dan manfaat takaful sebanyak RM2.3 bilion sejak dilancarkan pada 8 Jun 2015.

“Kita mahu menerapkan budaya menabung dan tidak bergantung semata-mata kepada pinjaman bagi membiayai pendidikan masa depan dalam kalangan masyarakat negara ini.

“Jika orang menyimpan dalam Tabung Haji sebagai tabungan mengerjakan ibadah haji, simpanan hari tua dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, SSPN-i pula sebagai perancangan pendidikan anak-anak,” katanya di Paya Bunga Square di sini semalam.

Terdahulu beliau menyampaikan manfaat perlindungan takaful dan khairat kematian SSPN-i Plus dan SSPN-i sebanyak RM527,850.71 kepada Mohammad Ilyas Nasir, 30, iaitu waris Nasir Ali, 55, yang meninggal dunia akibat serangan jantung pada 22 Ogos tahun lalu.

Sebelum meninggal dunia, Nasir telah membuka akaun SSPN-i dan SSPN-i Plus di bawah Pakej Berlian masing-masing pada Disember 2013  dan Jun 2015 untuk tabungan pendidikan anak bongsunya, Muhammad Suhail, 17.

Shamsul Anuar berkata, sasaran penambahan pendeposit baharu SSPN-i Plus itu mampu dicapai memandangkan sambutan hangat yang diterima sejak pelancarannya setahun setengah lalu dan peningkatan kesedaran menabung dalam kalangan rak­yat negara ini.

No comments:

Post a Comment