Translate

Saturday, February 11, 2017

Jabatan Kesihatan Terengganu sita 1,151 produk makanan tamat tempoh, tidak selamat


Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA NERUS - Jabatan Kesihatan Terengganu mengesan segelintir peniaga di negeri ini mengambil kesempatan menggunakan promosi jualan murah sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina baru-baru ini untuk menjual produk makanan yang tamat tempoh dan tidak selamat.
Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Mohamad Omar berkata, pemeriksaan di 34 premis perniagaan merangkumi pasar raya besar, pasar mini, kedai runcit dan pemborong di seluruh Terengganu sejak 9 Januari lalu telah menyita 1,151 jenis produk makanan yang didapati telah melanggar Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985.
"Ia merangkumi 923 jenis produk makanan yang telah tamat tempoh, tin kemek (207), pembungkusan rosak (15) dan pelabelan tidak betul (enam) melibatkan rampasan bernilai RM6,951.35.
"Pemeriksaan mendapati kebanyakan produk makanan tidak selamat itu diletakkan bersama-sama dengan produk yang masih dalam keadaan baik di dalam rak terlibat promosi jualan murah sempena TBC,"katanya selepas mengetuai operasi pemeriksaan keselamatan dan kualiti makanan di sebuah pasar raya besar di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment