Translate

Wednesday, February 1, 2017

HSNZ tambah baik perkhidmatan Reproduktif

KUALA TERENGGANU - Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) menambah baik perkhidmatan Teknologi Bantuan Reproduktif (ART) dengan meningkatkan bilangan pelanggan di kalangan pasangan yang mengalami masalah kesuburan kepada 150 orang setahun mulai tahun ini.
Pengarahnya, Dr. Nor Azimi Yunus berkata, sebelum ini HSNZ yang merupakan satu daripada empat hospital awam yang menawarkan perkhidmatan berkenaan di negara ini hanya mampu menampung 50 pasangan setahun.
"Sejak perkhidmatan ART diperkenalkan di HSNZ pada tahun 2009, seramai 71 bayi telah berjaya dilahirkan menerusi ART iaitu teknik permanian berhadas (IUI) dan persenyawaan in-vitro (IVF).
"Pada tahun lalu sahaja, seramai sembilan wanita berjaya hamil setelah mendapat perkhidmatan ART di hospital ini. Empat sudah melahirkan anak dan lima lagi masih dalam tempoh kehamilan," katanya selepas sesi penerangan perkhidmatan ART oleh Ketua Jabatan Obstetrik dan Ginekologi HSNZ, Dr. Mohd. Zulkifli Mohd. Kassim di Pusat Rawatan Harian hospital itu di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment