Translate

Sunday, October 16, 2016

Final ulangan

BAGAIKAN aksi ulangan. Demikian gambaran perlawanan akhir Piala Malaysia musim ini setelah juara bertahan, Selangor sekali lagi bakal membuat perhitungan dengan Kedah dalam aksi yang dijadualkan berlangsung di Stadium Shah Alam hujung bulan ini.

Sebagai rekod, ini merupakan pertemuan ketiga melibatkan skuad Gergasi Merah dan Helang Merah selepas final edisi 2008 yang memihak Kedah 3-2 dan perlawanan akhir musim lepas yang mana Selangor menang dengan keputusan 2-0.

Pada pentas separuh akhir malam tadi, skuad Merah Kuning tidak berdepan masalah untuk meranapkan impian pasukan berstatus kelab, T-Team di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu dengan keputusan 3-0.

Pasukan kendalian K. Gunalan itu berjaya mendapatkan dua gol awal menerusi pemain sayap, R. Gopinathan pada minit kedua sebelum tonggak pertahanan import, Ugo Ukah melebarkan kelebihan Selangor pada minit ke-19. 

Kapten pasukan, Andik Vermansyah menambah derita pasukan tuan rumah menjadikan kedudukan 3-0 pada minit-minit akhir perlawanan menjadikan kedudukan agregat 5-1 kekal sehingga tamat perlawanan.

Kejayaan melangkah ke perlawanan akhir merupakan bonus terbaik buat pasukan Gergasi Merah setelah mengharungi musim suram tahun ini apabila tersingkir awal dalam saingan Piala FA, Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) dan gagal memberi saingan dalam pentas Liga Super.

Susulan kegagalan tersebut, pengendali asal musim ini, Zainal Abidin Hassan dipecat Ogos lepas dan posisinya diambil alih oleh Gunalan yang dilihat kembali berjaya meniupkan api semangat pada barisan pemain Selangor.
Sementara itu, di Stadium Hang Jebat, Melaka, Kedah berjaya mengekalkan kelebihan selepas sekadar seri tanpa jaringan dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sekali gus menjadikan kemenangan 2-1 pada separuh akhir pertama bulan lalu sudah cukup untuk membawa Helang Merah mara ke final buat tahun kedua berturut-turut.

Pada pentas akhir musim lepas, dua jaringan penyerang Selangor, Ahmad Hazwan Bakri berjaya menamatkan badi Misi 33 Selangor yang ketika itu dibimbing oleh pengendali import, Mehmet Durakovic untuk meranapkan impian Kedah di Stadium Shah Alam.

No comments:

Post a Comment