Translate

Saturday, September 3, 2016

Empat klinik desa baharu bakal dibina

DUNGUN – Empat klinik desa yang sering ditenggelami banjir setiap kali musim tengkujuh di negeri ini akan dibina semula di tapak baharu bermula tahun depan.

Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr. Mohammad Omar berkata, jabatannya telah menerima peruntukan sebanyak RM20.5 juta bagi projek pembinaan semula kesemua klinik desa berkenaan di kawasan lebih tinggi.

“Klinik-klinik desa terlibat ialah Kampung Pasir Raja di sini, Kampung Pasir Gajah dan Kampung Seberang Tayur, Kemaman serta Kampung Pasir Akar, Besut.

“Kesemua klinik desa berkenaan sering ditenggelami banjir setiap kali musim tengkujuh menyebabkan Jabatan Kesihatan negeri memohon peruntukan untuk membinanya semula di lokasi baharu yang bebas bah," katanya selepas meninjau lokasi premis sementara Klinik Desa Kampung Pasir Raja di sini semalam.

Klinik desa sementara yang menelan kos RM280,000 itu bakal memberi perkhidmatan kepada tiga penduduk kampung berkenaan iaitu Kampung Pasir Raja, Kampung Syukur dan Kampung Jongok Batu di sini yang dianggarkan berjumlah 1,500 orang sehingga klinik desa baharu siap sepenuhnya.

Mohammad berkata, peruntukan tersebut telah diluluskan Kementerian Kesihatan baru-baru ini tersebut meliputi Klinik Desa Kampung Pasir Raja sebanyak RM7 juta, Seberang Tayur (RM5 juta), Pasir Gajah (RM5 juta) dan Pasir Akar (RM3.5 juta).

No comments:

Post a Comment