Translate

Sunday, July 17, 2016

Pesara kerajaan rugi RM200,000 ditipu sindiket penghantaran bungkusan palsu

KUALA TERENGGANU – Seorang pesara kerajaan kerugian hampir RM200,000 selepas terperdaya dengan sindiket penipuan penghantaran bungkusan palsu yang disyaki didalangi warga Afrika baru-baru ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Terengganu, Superintendan Koh Ah Tiam berkata, mangsa membayar wang tersebut menerusi tujuh transaksi antara 17 dan 23 Jun lalu sebelum menyedari dirinya tertipu. Mangsa kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu di sini kelmarin.
Menurut beliau, lelaki berusia 59 tahun itu mula berkomunikasi dengan seorang anggota sindiket yang berselindung di sebalik profil wanita muda dari Britain di laman sosial Facebook sejak awal bulan lalu.
“Pada mulanya, wanita itu meminta bantuan daripada mangsa untuk membantunya dalam urus niaga pembelian sebuah hartanah di Damansara, Kuala Lumpur.
“Selepas itu, wanita tersebut menyatakan hasrat dia mahu mengirim pelbagai hadiah termasuk wang tunai berjumlah RM200,000 kepada mangsa kononnya sebagai tanda penghargaan,” kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Terengganu di sini semalam.
Ah Tiam memberitahu, mangsa yang tergoda dengan suspek kemudian di- hubungi seorang lelaki yang menyamar sebagai pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) kononnya penghantaran bungkusan terbabit bermasalah.
Sehubungan itu, mangsa perlu membayar cukai sebanyak RM90,000.
“Mangsa kemudian membayar lebih RM90,000 termasuk pelbagai caj perkhid- matan sebelum dihubungi pula oleh se- orang pegawai kononnya dari pejabat Pesuruhjaya Tinggi Britain yang meminta wang kira-kira RM100,000 bagi pelbagai caj lain dan mangsa membayarnya,” kata beliau.
Katanya, siasatan awal mendapati sindiket penipuan terbabit didalangi oleh penjenayah siber dari Afrika dan dibantu oleh beberapa warga tempatan.
Tambah beliau, siasatan ke atas akaun Facebook yang digunakan untuk melaku kan menipu mangsa didapati sudah ditutup.
Kes sindiket penipuan yang menggunakan modus operandi sama amat membimbangkan kerana sebanyak 22 kes melibat kerugian RM568,800 dilaporkan dalam enam bulan pertama tahun ini di negeri ini.

No comments:

Post a Comment