Translate

Tuesday, July 26, 2016

45 nelayan Vietnam dicekup

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Maritim Malaysia (APMM) menahan empat bot nelayan warga asing dan 45 awak-awak warga Vietnam yang disyaki menceroboh perairan negara dalam operasi khas yang dilaksanakan sejak Sabtu lalu.

Dalam operasi yang berakhir pukul 4.10 petang kelmarin, kesemua bot nelayan asing yang ditahan itu menggunakan modus operandi dengan menyamar sebagai nelayan laut dalam tempatan atau kelas C2.

Pengarah Maritim Daerah Kuala Terengganu, Kepten Maritim Zai­nolabidin Jusoh berkata, pihaknya menyita keempat-empat bot nelayan Vietnam itu bersama minyak diesel yang dianggarkan bernilai RM1 juta.

“Hasil tangkapan yang kebanyakannya dijadikan produk sotong kering bernilai RM35,000 turut dirampas,” katanya pada sidang akhbar di Markas Ma­ritim Daerah Kuala Terengganu di sini semalam.

Zainolabidin berkata, kesemua 45 awak-awak warga Vietnam itu yang berusia lingkungan 19 hingga 63 tahun ditahan reman selama 14 hari untuk membantu siasatan.

“Siasatan awal mendapati, nelayan warga asing itu menceroboh perairan negara ini dengan menya­mar sebagai nelayan tempatan kelas C2 dengan mempamerkan lesen dan dokumen pengenalan palsu pada bot nelayan masing-masing,” katanya.

Kosmo! semalam melaporkan, APMM telah merampas 880 bot nelayan asing yang didapati menceroboh perairan negara sejak awal tahun ini.

Ketua Pengarah APMM, Datuk Ahmad Puzi Ab. Kahar berkata, nelayan warga Vietnam didapati pa­ling banyak melakukan pencerobohan tersebut untuk menangkap hasil laut secara haram di perairan negara.

No comments:

Post a Comment