Translate

Saturday, February 20, 2016

Ahli perniagaan didakwa menipu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


PETALING JAYA – Seorang ahli perniagaan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen dan dua Mahkamah Majistret berasingan di sini semalam atas empat pertuduhan menipu, memalsukan dokumen dan memperdaya pelbagai pihak dengan memiliki cop dan surat kuning kerabat diraja Selangor pada awal bulan ini.
Tertuduh, Chia Wen Jin, 27, yang diwakili peguam bela, Ravin Jay bagaimanapun mengaku tidak bersalah setelah kesemua pertuduhan itu dibacakan secara berasingan.
Di hadapan Majistret Ahmad Solihin, Wen Jin didakwa menipu Chua Weng Ho dengan mene­rima wang tunai RM10,000 bagi urus niaga keahlian Kelab Diraja Selangor yang tidak wujud di kedai makan Thar Cheong, Taman Equine, Seri Kembangan, Serdang pada sekitar bulan April 2015.
Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Bagi pertuduhan kedua yang dibacakan di hadapan Hakim Abu Bakar Manaf, We Jin didakwa memiliki satu cop atas nama Raja Luthfi Raja Berempat de­ngan niat untuk melakukan pemalsuan.
Dia dituduh mengikut Seksyen 472 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh didenda jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua yang dibacakan di hadapan Hakim Abu Bakar Manaf, We Jin didakwa memiliki satu cop atas nama Raja Luthfi Raja Berempat de­ngan niat untuk melakukan pemalsuan.
Dia dituduh mengikut Seksyen 472 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh didenda jika sabit kesalahan.

We Jin turut didakwa memperdaya Pengurus Bahagian Khidmat Pelanggan Hotel Palace of The Golden Horses, Nor Syakira Md. Yusof dengan menyamar sebagai wakil Istana Selangor bagi pihak Raja Luthfi Tengku Badli Shah hingga mendorong wanita itu menyediakan tempat letak kereta bagi golongan orang kenamaan (VIP) di hotel ber­kenaan.

Dia yang dihadapkan di hadapan Majistret Salamiah Salleh dituduh mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman maksimum tujuh tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

We Jin juga menghadapi pertuduhan keempat iaitu memalsukan lima dokumen surat kuning bertulisan Istana Raja Selangor yang dikeluarkan Raja Luthfi bertarikh 1 Jun 2013, 1 November 2014, 1 Januari lalu, 1 Februari lalu dan 4 Februari lalu kepada pihak penguasa, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, Jabatan Pengangkutan Jalan, Pejabat Tanah dan Galian dan Polis Diraja Malaysia.

Bagi dokumen pertama dan kedua, tertuduh mendakwa sebagai ahli kerabat diraja dan menjadi wakil kepada Raja Luthfi untuk segala urus niaga di Pahang serta merupakan pembantu peribadi kanan kepada kerabat diraja Selangor yang kononnya bergelar Raja Berempat Selangor.

Bagi dokumen ketiga dan keempat pula, We Jin mendakwa sebagai ahli kerabat diraja yang dibenarkan untuk memandu dengan kelajuan yang boleh mencapai 160 kilometer sejam (km/j).
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 468 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Pertuduhan kedua, ketiga dan keempat didakwa dilakukan We Jin di tempat letak kereta VIP, Hotel Palace of The Golden Horses, Seri Kembangan, Serdang pada pukul 9 pagi. 5 Februari lalu.

Kosmo! pada 14 Februari lalu melaporkan, polis Selangor berjaya menumpaskan satu sindiket menjual keahlian ‘Istana Diraja Selangor’ kepada orang awam apabila menahan dua individu di dua lokasi berasingan pada 5 dan 6 Februari lalu.

Penahanan suspek pertama iaitu seorang lelaki berusia 27 tahun dilakukan pada 5 Februari lalu di tempat letak kereta sebuah hotel di Seri Kembangan, Serdang kira-kira pukul 9.30 malam selepas pihak polis menerima aduan terdapat sebuah kereta yang sama dengan kenderaan milik pengiring Istana Selangor.

No comments:

Post a Comment