Translate

Thursday, January 21, 2016

Shana mengaku tunjuk payudara

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan AMIRUL AKMAL REDZWAN


KUALA LUMPUR – Pelakon dan model kontroversi, Persana Avril Sollunda, 33, boleh menghela nafas lega selepas hanya dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun de­ngan cagaran RM4,000 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.
Persana Avril dijatuhi hukuman itu selepas disabitkan kesalahan melakukan perbuatan lucah dengan menunjukkan payudaranya di tempat awam pada April tahun lalu.
Majistret Nur A’minatul Mardiah Md. Nor memutuskan demikian selepas tertuduh yang menggunakan nama pentas Shana Avril menukar pengakuan kepada bersalah selepas pertuduhan dibacakan semula dalam bahasa Inggeris.
Beliau turut mengenakan syarat tambahan agar Shana melaporkan diri di balai polis berhampiran bagi menjalani ujian urin untuk alkohol dan dadah pada setiap bulan sepanjang tempoh dua tahun berkenaan.
“Saya mengguna pakai peruntukan Seksyen 173A(2)(b) Kanun Prosuder Jenayah untuk melepaskan kamu menerusi bon berkelakuan baik dengan cagaran RM4,000 selama dua tahun. Jika gagal mematuhi syarat tambahan, kamu boleh dikenakan hukuman penjara seperti pertuduhan asal,” katanya ketika membacakan penghakimannya di sini semalam.
Berdasarkan pertuduhan, Shana didakwa melakukan perbuatan lucah di tempat awam di Jalan Petaling di sini pada pukul 2.07 petang 23 April 2015.
Dia didakwa mengikut Seksyen Seksyen 294 (a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga bulan atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Shana yang berpakaian ala baju celoreng ala tentera dan jaket berwarna perak di mahkamah semalam memberitahu, dia berada dalam keadaan tidak waras dan tidak sedar sewaktu melakukan perbuatan terbabit.

“Saya mengaku bersalah melakukan kesalahan itu, tetapi saya tidak mengambil atau membeli apa-apa makanan di kedai nasi ayam berkenaan,” katanya yang kelihatan tenang di kandang pesalah.
Terdahulu, peguam Kelvin Tan yang mewakili Shana dalam rayuannya memohon hukuman ringan. 

Menurutnya, Shana yang merupakan seorang ibu tunggal melakukan perbuatan lucah dengan menanggalkan co­linya dalam keadaan tidak waras berikutan masalah tekanan perasaan yang dialaminya sejak beberapa tahun lalu.

“Perbuatan yang dilakukan Shana tidak boleh disamakan dengan kes Gunung Kinabalu (kes empat pelancong dihukum penjara tiga hari dan RM5,000 atas kesalahan berbogel pada Jun 2015).
“Dia telah mendapatkan rawatan psikiatri di Hospital Sungai Buloh, Selangor dari tahun 2009 hingga 2015. 

“Masalah kesihatan mentalnya juga telah disahkan oleh Hospital Bahagia Ulu Kinta, Tanjung Rambutan ketika diarahkan menjalani pemeriksaan oleh mahkamah sebelum ini,” jelas Kelvin kepada mahkamah.

Timbalan Pendakwa Raya, Nabilah Ahmad Po’ad pula memohon hukuman setimpal yang memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat.

Kosmo! pada 25 April 2015 melaporkan seorang wanita berperangai pelik apabila dia bertindak menanggalkan baju hingga mendedahkan payudara sebelum mengajak seorang pekerja restoran bertumbuk selepas enggan membayar harga makanan di sebuah premis menjual nasi ayam di Jalan Petaling.


No comments:

Post a Comment