Translate

Saturday, October 3, 2015

Pampasan TNB kepada peneroka setimpal

KUALA LUMPUR – Jumlah pampasan kepada peneroka Felda Wilayah Jengka, Kuala Krau, Pahang bagi setiap pokok kelapa sawit ditebang bagi memberi laluan kepada projek pembinaan talian penghantaran elektrik adalah mengikut penilaian yang dibuat Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) terlibat iaitu Je–rantut, Temerloh dan Maran.
Pengurus Besar Kanan (Hal Eh­wal Korporat dan Komunikasi) TNB, Datuk Mohd. Aminuddin Mohd. Amin (gambar) berkata, PTD ber­kenaan memutuskan nilai pampasan ditentukan berdasarkan usia pokok kelapa sawit terlibat setelah proses bicara yang berpandukan Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta Pahang dilaksanakan sebelum itu.

“TNB selaku agensi pembayar telah membuat pembayaran pampasan pokok-pokok kelapa sawit yang perlu ditebang berkenaan berdasarkan keputusan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa negeri itu. Ia melibatkan 200 orang pemilik dan 100 lot tanah seluas 43.74 hektar,” katanya di sini semalam.

Beliau mengulas bantahan aman sekumpulan peneroka dari Felda Jengka 11, 14, 18, 19 dan 20 yang tidak berpuas hati dengan pampasan bakal diterima mereka berikutan penebangan pokok kelapa sawit bagi memberi laluan kepada projek pembinaan talian penghantaran elek­trik dari Pencawang Masuk Utama Kampung Awah ke Pencawang Ma­suk Utama Jengka.

No comments:

Post a Comment