Translate

Friday, October 23, 2015

Masa depan negara, kebajikan rakyat keutamaan kerajaan

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar) berkata, Bajet 2016 yang akan dibentangkan hari ini bakal memberi keutamaan kepada aspek membela kesejahte­raan rakyat.
Najib berkata, kerajaan komited untuk terus membantu golongan yang mudah terjejas dengan pe­ningkatan kos sara hidup biarpun persekitaran ekonomi global semakin mencabar pada waktu ini.
 
“Pada tahun ini, kami memberi fokus kepada memperkasa kemampanan ekonomi kita, menguruskan impak kelemahan luaran dan menjaga kesejahteraan rakyat.

“Bajet 2016 akan menggambarkan pe­rancangan kerajaan untuk terus meningkatkan taraf hidup semua rakyat negara ini sekali gus menjadikan sasaran mencapai status negara maju sejajar dengan Wawasan 2020 tercapai.

“Masa depan dan kebajikan semua rakyat adalah ke­utamaan saya,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Najib berkata, walaupun kejatuhan harga minyak dan gas di pasaran dunia telah menyebabkan penurunan dalam hasil kerajaan, asas-asas ekonomi negara kekal kukuh.

“Selain mempelbagaikan sumber ekonomi negara sejak beberapa tahun lalu, dua perkara yang dilakukan bagi meningkatkan daya tahan itu ialah memperkenalkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan rasionalisasi subsidi.

“Tadbir urus GST yang baik juga telah menyebabkan kutipan cukai baharu itu lebih tinggi daripada yang diunjurkan sebelum ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment