Translate

Friday, October 30, 2015

Ismail Sabri tidak setuju vape diharamkan


KUALA LUMPUR – Penggunaan vape tidak sepatutnya diharamkan di negara ini kerana negara maju seperti Britain turut menggalakkan penggunaannya, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar).
Beliau yang tidak bersetuju dengan cadangan Kementerian Kesihatan untuk mengharamkan vape berkata, rokok elektronik itu juga merupakan alternatif kepada penghisap rokok tegar untuk berhenti merokok.

“Saya difahamkan kan­dungan nikotin dalam vape hanya tiga peratus sedangkan rokok mengandungi 13 peratus bahan kimia tersebut.

“Jadi jika rokok lebih berbahaya daripada vape, kenapa tidak haramkan rokok?” katanya dalam entri menerusi Facebook beliau semalam.

Beliau mengulas ke­nyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam bahawa kerajaan sedang mempertimbang untuk mengharamkan penggunaan vape yang semakin berleluasa bagi mengelak risiko lebih buruk terhadap kesihatan penggunanya.

Bagi menangani gejala baharu itu, Kementerian Kesihatan dimaklumkan sedang meneliti aspek undang-undang penguatkuasaan untuk diguna pakai bagi menambah baik akta sedia ada supaya tindakan pengharaman itu boleh dilaksanakan.

Ismail Sabri memberitahu, beliau akan memberi pandangan agar penggunaan vape tidak dilarang di negara ini apabila cadangan kementerian terlibat dibawa ke Kabinet untuk diluluskan kelak.

Dalam pada itu, beliau juga bersedia untuk mendengar penjelasan Subramaniam di sebalik kewajaran cadangan mengharamkan rokok elektronik terbabit.

No comments:

Post a Comment