Translate

Saturday, October 31, 2015

18 barang kawalan diumum

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA LUMPUR – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan senarai 18 barang termasuk ayam, daging kambing dan telur di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Deepavali 2015 yang berkuat kuasa selama 10 hari bermula dari 5 November hingga 14 November ini.
Menterinya, Datuk Hamzah Zainudin berkata, mengikut skim tersebut, harga runcit maksimum ayam hidup ditetapkan pada harga RM6.20 sekilogram manakala ayam standard serta ayam super masing-masing ialah RM7.50 dan RM8.30.
“Kawalan harga ini turut melibatkan empat jenis kam­bing, tiga gred telur ayam, tomato, bawang merah kecil India, ubi kentang China dan kacang dal Australia.
“Kementerian juga membuat keputusan memasukkan cili merah, kelapa biji, kepala parut dan bawang besar dalam skim kawalan harga tahun ini berikutan permintaan tinggi terhadap empat barang tersebut pada musim perayaan Deepavali,” katanya pada sidang akhbar di Menara Bank Rakyat, Jalan Travers di sini semalam.

Hamzah berkata, penguatkuasaan harga siling bagi skim kawalan harga itu meliputi 89 kawasan di Semenanjung, Labuan, Sarawak (32 kawasan) dan Sabah (27 kawasan).

“Peniaga diwajibkan meletakkan tanda harga khas berwarna merah jambu pada barangan harga terkawal dan kegagalan mematuhi peraturan di bawah skim ini, tindakan tegas mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 boleh diambil,” katanya.

No comments:

Post a Comment