Translate

Monday, July 27, 2015

Lebuh Raya SKVE gelap, bahayakan pengguna

PUCHONG – Pengguna Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) mengadu sebahagian lebuh raya sepanjang 51.07 kilometer (km) yang menghubungkan lokasi-lokasi strategik seperti Bangi, Serdang, Putrajaya, Puchong, Kuala Langat dan Pelabuhan Klang itu terlalu gelap hingga membahayakan keselamatan dan mengundang perbuatan jenayah.

Dua fasa daripada empat fasa lebuh raya tersebut iaitu laluan SKVE yang bermula dari Plaza Tol Ayer Hitam di sini hingga Bandar Saujana Putra, Kuala Langat dan laluan Telok Panglima Garang ke Pulau Indah, Pelabuhan Klang dekat sini tidak dilengkapi dengan lampu jalan.

Seorang pengguna, Nurul Alis Mohd. Nasir, 29, mendakwa, perjalanannya ke Pulau Indah dari rumahnya di Jenjarom, Kuala Langat dekat sini agak menyeramkan kerana laluan lebuh raya sepanjang 18.18km itu dari Telok Panglima Garang gelap dan sunyi.

“Risiko kenderaan rosak akibat hentakan juga tinggi kerana permukaan lebuh raya yang dibina kawasan tanah gambut itu dalam keadaan beralun.

“Lebih menakutkan sekiranya kenderaan mengalami kerosakan di lebuh raya itu pada waktu malam. Usaha untuk mendapatkan bantuan juga sukar kerana liputan telekomunikasi di kawasan itu juga bermasalah,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Seorang penduduk dari Bandar Saujana Putra, Ahmad Syakirin Saifuddin, 26, mendakwa, dia hampir mencari sasaran kumpulan penjenayah yang menggunakan modus operandi ‘langgar dan samun’ ketika memandu di lebuh raya itu tahun lalu.

Dia mendakwa, kereta dipandunya sendirian tiba-tiba dilanggar oleh kenderaan dinaiki sekumpulan lelaki sewaktu dalam perjalanan ke rumah dari Bangi pada kira-kira pukul 10 malam tidak jauh selepas melepasi Plaza Tol Ayer Hitam di sini.

No comments:

Post a Comment