Translate

Sunday, May 17, 2015

Siaran Digital buat Rakyat Malaysia


Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Sistem penyiaran televsiyen di negara ini bakal melalui fasa transformasi dalam bentuk Terestial Televisyen Penyiaran Digital atau Digital Terrestial Television Broadcasting (DTTB).

Ia bakal terlaksana pada tahun ini menggantikan sistem dalam bentuk analog yang akan membawa perubahan besar bagi televisyen negara.

Teknologi baharu ini akan dipaparkan ke kaca televisyen bagi siaran udara secara percuma dan memberikan kualiti terbaik kepada penonton.

Bahkan,sistem DTTB akan menyediakan lebih banyak saluran rancangan menarik, dilengkapi dengan pelbagai maklumat dan program hiburan yang bersesuaian kepada penonton.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) diberi tanggungjawab dalam merealisasikan agenda transformasi kerajaan ini bagi sistem penyiaran pendigitalan yang akan merubah landskap siaran analog tempatan.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata,  peringkat pertama transmisi akan menggunakan stesen pemancar Bukit Pelindung di Kuantan, Bukit Besar (Terengganu) dan Machang (Kelantan) dalam usaha memastikan siaran digital sepenuhnya menjelang tahun 2020.

“Persiapan dari segi pelaksanaan infrastruktur dan sebagainya dijangka akan siap pada hujung tahun depan yang mana kawasan Wilayah Persekutuan dan Lembah Klang adalah kawasan yang terakhir sekali kerana kita hendak menumpukan kawasan luar bandar dahulu.

“Mahu tidak mahu kita kena hentikan siaran TV analog seperti mana kita hentikan siaran hitam putih dahulu. Kita tidak ada pilihan, semua kena berhijrah,” katanya dalam sidang Dewan Rakyat baru-baru ini.

Ahmad Shabery berkata, sebanyak dua juta set top box (STB) akan dibekalkan secara percuma kepada golongan penduduk miskin luar bandar bagi menikmati siaran TV digital itu,

Beliau menambah, STB itu akan diagih mengikut senarai penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan program e-Kasih.

No comments:

Post a Comment