Translate

Sunday, May 24, 2015

Jurutera Airbus 320 bunuh diri selepas pesawat AirAsia terhempas

KUALA LUMPUR – Gara-gara terlalu taksub dan tertekan kerana menganggap dirinya sebagai penyebab nahas pesawat AirAsia Indonesia, QZ8501 terhempas yang mengorbankan 162 nyawa pada tahun lalu, seorang jurutera pesawat di Britain telah bertindak membunuh diri pada 20 Januari lalu.
Menurut laporan akhbar Daily Mirror kelmarin, Gavin Price Jones, 37, yang merupakan jurutera sebuah syarikat di Flintstone, England ditemui mati selepas menggantung diri di rumahnya di daerah Saltney.
Dia merupakan salah seorang jurutera yang terlibat dalam projek pembinaan Airbus 320 iaitu model pesawat milik AirAsia yang terhempas pada 28 Disember tahun lalu di perairan Indonesia.
Akhbar itu melaporkan, ketika memberi keterangan dalam inkues kematian Jones di Mahkamah Majistret Cheshire Barat, England, isteri lelaki tersebut, Louise memberitahu, suaminya telah meninggalkan sekeping nota bagi menjelaskan tindakannya membunuh diri.

"Dalam nota itu, suami saya menyatakan, dia terlibat dalam pembuatan Airbus A320 iaitu model pesawat AirAsia yang terhempas.

"Dia berasa bertanggungjawab dan tertekan. Suami saya juga telah membuat lukisan teknikal bagi mewajarkan dirinya bersalah dalam tragedi nahas pesawat terbabit," katanya.

Kosmo! pada 29 Disember tahun melaporkan pesawat QZ8501 yang membawa 162 orang termasuk tujuh kru penerbangan terhempas ekoran faktor cuaca buruk ketika dalam perjalanan ke Singapura dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda, Surabaya, Indonesia.

No comments:

Post a Comment