Translate

Wednesday, May 20, 2015

Ganocare penawar penyakit reput pangkal batang kelapa sawit

SERDANG - Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan kerjasama Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) memperkenal produk GanoCare bagi mengawal penyakit reput pangkal batang (BSR) pokok kelapa sawit disebabkan kulat Ganoderma boninense.

Penyelidik Jabatan Pengurusan Tanah UPM, Prof. Dr. Mohamed Hanafi Musa berkata, produk yang dihasilkan bersama beliau dan Ketua Unit Penyelidikan Peyakit Ganoderma MPOB, Dr. Idris Abu Seman itu merupakan baja organik yang diformulasikan daripada serbuk tandan kosong buah kelapa sawit dan elemen bermanfaat dan ia berupaya meningkatkan ketahanan sistem akar pokok tersebut.

"Kulat Ganoderma biasanya menyerang akar seterusnya merebak ke bahagian pangkal batang yang mengakibatkan pengurangan penghasilan buah kelapa sawit sehingga 45 peratus sebelum pokok itu mati," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran produk itu di UPM di sini semalam.

Majlis itu disempurnakan oleh Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Abu Bakar Mohamad Diah.

Mohamed Hanafi berkata, GanoCare yang telah menjalani proses penyelidikan selama tujuh tahun sejak tahun 2008 itu bakal dikomersial melalui Felcra Plantation Services dengan yuran perlesenan sebanyak RM30,000 dengan jumlah royalti tiga peratus daripada jualan kasar produk dibayar kepada UPM.

No comments:

Post a Comment