Translate

Sunday, April 5, 2015

Terkejut lantai simen berasap

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


KLANG – Sebuah keluarga panik apabila lantai simen di ruang tamu rumah mereka di Kampung Seri Nadi, Jalan Johan Setia di sini tiba-tiba meningkat suhunya menjadi panas sehingga mengeluarkan wap.
Pemilik rumah berkenaan, Rosli Sulaiman, 48, berkata, dia mula menyedari perubahan kepada lantai ruang tamu yang berukuran 264 sentimeter persegi itu sewaktu memijaknya pada pukul 8 malam kelmarin.
“Saya terkejut apabila sebaik sahaja melangkah masuk ke rumah melalui pintu utama, saya berasa panas ketika memijak lantai terbabit yang dilapik dengan tikar getah. 

"Suhu panas meningkat dengan mendadak beberapa jam kemudian sehingga dikesan telah mengeluarkan wap pada pukul 5 pagi semalam," katanya kepada Kosmo! Ahad di sini semalam.

Rosli yang bekerja sendiri berkata, dia merasakan suhu lantai rumahnya itu telah menjangkau sekurang-kurangnya 65 darjah celcius kerana hampir mampu memasak sebiji telur yang dipecahkan di atas permukaan lantai simen terbabit.

Dia berkata, Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah dimaklumkan tentang kejadian itu namun pemeriksaan kakitangan syarikat utiliti itu mengesahkan ia bukan disebabkan litar pintas kerana tiada sebarang kerosakan pada sistem pendawaian elektrik di kesan.

"Saya menghubungi Balai Bomba dan Penyelamat Seri Andalas di sini pada pukul 7 pagi tadi (semalam) setelah suhu lantai itu semakin panas dan mula mengeluarkan wap.

"Kami sekeluarga agak cemas dan tertanya-tanya punca lantai ruang tamu saya memanas. Ini kejadian pertama sejak kami menduduki rumah ini sejak tahun 1996," katanya.

Sementara itu, Pemangku Penyelia Balai Bomba dan Penyelamat Seri Andalas, Muhammad Radhi Ismail berkata, pihaknya dengan bantuan kakitangan Jabatan Mineral dan Geosains negeri sedang memantau suhu lantai simen tersebut.

"Sekiranya ia masih panas dan mengeluarkan wap, kami bercadang untuk memecahkannya bagi melakukan pemeriksaan rapi secara menyeluruh," katanya.

No comments:

Post a Comment