Translate

Monday, April 6, 2015

Peniaga tuntut janji MB Selangor

SHAH ALAM – Seramai 189 peniaga Kompleks Muhibbah yang lebih popular dipanggil Uptown Shah Alam di Seksyen 24 di sini yang terjejas akibat kebakaran pada 15 Oktober tahun lalu menggesa kerajaan Selangor segera menyiapkan bangunan baharu seperti yang dijan­jikan.

Seorang peniaga, Hassan Nordin, 47, mendakwa, bangunan setingkat yang dibina di tapak asal Blok B yang musnah dalam kebakaran tersebut sepatutnya telah siap sepenuhnya pada 2 Februari lalu.

"Namun sehingga hari ini, cuma 10 peratus siap malah kerja-kerja pembinaan sudah dihentikan sejak tiga minggu lalu.

"Kami difahamkan, projek pembinaan bangunan baharu itu tertunda ke­rana kekangan dana. Alasan itu tidak logik kerana Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali telah meluluskan peruntukan RM3.5 juta sebelum ini," kata beliau ketika ditemui bersama 40 peniaga lain di pekarangan Uptown Shah Alam di sini semalam.

Abdul Hamid Zainal Abidin, 39, pula mendakwa, bangunan baru yang bakal menempatkan lot perniagaan untuk semua peniaga terlibat amat diperlukan bagi membolehkan mereka menjalankan bisnes dengan selesa.

Peniaga beg itu memberitahu, selepas kebakaran terbabit, mereka terpaksa berniaga di tapak sementara yang terletak kira-kira 200 meter dari lokasi kebakaran.

"Kami terpaksa menyewa khemah pada kadar RM350 sebulan selain menanggung kos lain seperti bekalan eletrik, sewa tapak dan upah pegawai keselamatan yang menelan pula kos sehingga RM450 sebulan.

"Sering kali khemah yang kami sewa rosak akibat diterbangkan angin dan hujan lebat," dakwanya yang turut mengeluh kerana perniagaannya dikatakan merosot lebih 50 peratus dalam tempoh enam bulan itu.

Sementara itu, peniaga kasut, Raja Abdul Razak Raja Abdul Halim berkata, mereka akan menghantar memorandum berhubung isu tersebut kepaa Mohamed Azmin di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor di sini hari ini.

"Saya menuntut Mohamed Azmin menunaikan janji-janji untuk menjaga kebajikan mereka sewaktu beliau melawat lokasi kebakaran hampir setengah tahun lalu," rayunya.

Kosmo! 16 Oktober tahun lalu melaporkan Bazar beli-belah larut malam terkenal di Selangor, Uptown Shah Alam hampir musnah dalam kebakaran dinihari yang menyebabkan kerugian lebih RM19 juta.

Kebakaran yang bermula pada pada pukul 3.04 pagi itu dipercayai berpunca daripada litar pintas.

Berikutan itu, peniaga-peniaga terbabit terpaksa memindahkan perniagaan mereka di tapak perniagaan sementara di kawasan tersebut.

No comments:

Post a Comment