Translate

Sunday, April 12, 2015

Pemandu teksi jadi viral didakwa

Oleh NORHAYATI YAHAYA dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Seorang pemandu teksi didakwa di dua Mahkamah Majistret berasingan di sini semalam atas empat pertuduhan melakukan khianat pada sebuah kereta dan menumbuk serta menyebabkan kecederaan kepada tiga beradik pada Mac lalu.

Tertuduh, Azmi Mat Mokhtar, 54, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan dibacakan masing-masing di hadapan Majistret Ellyana Razali dan Norshakinah Ahmad Kamarudin.

Di hadapan Ellyana, Azmi didakwa telah melakukan khianat yang menyebabkan kerosakan kereta jenis Perodoa Myvi kepunyaan Sharifah Fara Difla Syed Fareid di kawasan stesen minyak Petron, Persiaran Kayangan, Seksyen 7 di sini pukul 3.30 petang pada 29 Mac 2015.

Dia didakwa di bawah Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Rohaida Che Hamid manakala tertuduh diwakili peguam bela, Ahmad Mukmin Azmi.

Ellyana menetapkan jaminan sebanyak RM2,500 dan seorang penkamin dan kes disebit semula pda 23 April depan.

Sementara itu, di hadapan Norshakinah, Azmi berhadapan tiga pertuduhan iaitu didakwa dengan sengaja menumbuk dan menyebabkan kecederaan kepada tiga beradik itu, Sharifah Fara Difla, 28, Sharifah Fara Afzan, 27 dan Sharifah Fara Rayyana, 24, di lokasi, waktu dan tarikh yang sama.

Dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahum atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, N. Parimallah manakala tertuduh diwakili Amhad Mukmin.

Norshakinah kemudian menetapkan jaminan sebanyak RM1,500 degan seorang penjamin bagi setiap pertuduhan selain perlu melapor diri di balai polis berhampiran pada setiap 1 hari bulan.

Tertuduh membayar kesemua jaminan tersebut.

Sebelum ini, satu rakaman video berdurasi dua minit 29 saat yang memaparkan empat wanita bergaduh dengan seorang pemandu teksi menjadi viral di laman sosial.

Video itu memaparkan rakaman keempat-empat wanita tersebut dalam keadaan terjerit-jerit sambil memaki hamun seorang lelaki yang dipercayai pemandu teksi tersebut.

Sebuah kereta Perodua Myvi yang dinaiki wanita tersebut juga jelas dapat dilihat telah berlanggar dengan sebuah teksi dipercayai dipandu seorang lelaki.

Pada akhir rakaman tersebut turut memaparkan imej wanita tersebut dengan kesan calar pada wajah mereka, namun tiada keterangan jelas menunjukkan apa yang sebenarnya berlaku.

No comments:

Post a Comment