Translate

Monday, April 20, 2015

Kongsi maklumat dengan Arab Saudi pantau IS

PUTRAJAYA - Malaysia menjalinkan kerjasama erat dengan Arab Saudi bagi mendapatkan maklumat perisikan berhubung kegiatan kumpulan militan Islamic State (IS) di Asia Barat.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata, sebagai negara yang hampir dengan wilayah dikuasai IS iaitu sebahagian Syria dan Iraq, Arab Saudi diyakini dapat mengikuti perkembangan kumpulan militan itu dengan lebih dekat.

"Sebelum ini kita memperoleh maklumat mengenai IS dari Amerika Syarikat, Eropah dan China.

"Jangan ingat (pengaruh dan serangan IS) tidak boleh melibatkan (negara) kita. Sebagai Pengerusi Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN, kita telah membuat pendirian menolak dan tidak menyokong IS malah tidak membenarkan pengaruhnya menular di Asia Tenggara," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kunjungannya ke Arab Saudi selama tiga hari sehingga kelmarin bagi mengucapkan berterima kasih kepada kerajaan Arab Saudi kerana membantu mengeluarkan rakyat Malaysia dari Yemen.

Terdahulu beliau merasmikan Hari Terbuka Transformasi Program Latihan Khidmat Negara di pusat membeli-belah IOI City Mall di sini semalam.

Dalam perkembangan lain, Hishamuddin menasihatkan 215 rakyat Malaysia yang masih berada di Yemen agar meninggalkan negara bergolak itu dengan segera demi keselamatan mereka.

Beliau berkata, kebanyakan mereka memberi alasan untuk tidak pulang ke tanah air kerana menetap di kawasang kurang terlibat dalam pertempuran seperti Hadramaut.

Bagaimanapun katanya, setakat ini tiada sebarang jaminan kawasan itu akan kekal aman.

No comments:

Post a Comment