Translate

Sunday, April 12, 2015

KDN serbu kedai barang lucah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Sebanyak 230 barangan berunsur lucah dan mempromosi kegiatan penyalahgunaan dadah dirampas penguat kuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran Kementerian Dalam Negeri Kementerian Dalam Negeri (KDN) cawangan Selangor dan Wilayah Persekutuan dalam serbuan di tiga premis di Bandar Utama, Petaling Jaya dekat sini kelmarin.

Serbuan selama dua jam bermula pada pukul 11 pagi itu diketuai Ketua Unit Penguatkuasaan negeri, Mohamad Hashim Kamaruddin dengan bantuan sembilan anggota penguat kuasa bahagian berkenaan.

Mohamad Hashim berkata, sebanyak 150 barangan berupa baju, patung, pelapik tetikus komputer, buku dan poster berunsur lucah telah dirampas dalam serbuan itu.

"Tidak ketinggalan sebanyak 80 barangan seperti beg, baju, topi, seluar, stokin dan rantai yang memaparkan logo pakalolo iaitu daun ganja turut dirampas.

"Keseluruhan barangan yang dirampas berkenaan bernilai RM14,234.20," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Mohamad Hashim berkata, ketiga-tiga premis berkenaan yang menjual barangan berunsur lucah dan memuja dadah berkenaan telah banyak diberi amaran oleh pihaknya.


"Siasatan lanjut sedang dilakukan mengikut Seksyen 8 (2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Seksyen 7 akta sama.

"Hukuman penjara sehingga tiga tahun atau maksimum RM20,000 atau kedua-duanya boleh dikenakan jika sabit kesalahan," katanya.

No comments:

Post a Comment