Translate

Tuesday, April 21, 2015

Elaun Cola untuk sektor swasta

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SUBANG JAYA - Kogres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencadangkan pengenalan elaun sara hidup (Cola) diberikan kepada kira-kira 10 juta pekerja sektor swasta di negara ini bagi mengurangkan beban yang dihadapi mereka sejak pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).
Setiausaha Agung MTUC, N. Gopal Krishnam berkata, kos sara hidup di negara ini telah bertambah sekurang-kurangnya 20 peratus sejak awal bulan ini.

"Pemantauan yang dilakukan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia baru-baru ini mendapati, harga kebanyakan barangan harian telah meningkat antara 20 peratus hingga 30 peratus sejak pelaksanaan GST 1 April lalu.

"Inilah masanya untuk kerajaan menilai semula permintaan MTUC sebelum ini bagi melaksanakan elaun Cola sebanyak RM300 sebulan kepada pekerja sektor swasta," katanya pada sidang akhbar di Wisma MTUC di sini semalam.

Menurut Gopal Krishnam, pihaknya yakin kerajaan sudah tentu menyedari pendapatan kebanyakan sektor swasta di negara ini masih tidak mencukupi bagi memenuhi keperluan semasa dan pemberian elaun Cola seperti yang dinikmati penjawat awam merupakan jalan penyelesaian terbaik.

Katanya, kerajaan boleh membantu merealiasikan pelaksanaan cadangan itu dengan menggunakan sebahagian daripada hasil kutipan GST bagi penyaluran elaun berkenaan.

"Kerajaan menerusi Jabatan Kastam Diraja Malaysia telah mengumumkan kutipan hasil GST dalam tempoh 15 hari pelaksanaan baru-baru ini, namun bagaimana ia akan dibelanjakan.

"Oleh itu, pengenalan elaun Cola untuk pekerja sektor swasta yang merupakan majoriti rakyat negara ini sesuai diperkenalkan selaras matlamat pelaksanaan GST untuk memberi lebih manfaat kepada rakyat," katanya.

No comments:

Post a Comment