Translate

Wednesday, April 29, 2015

DBP angkat karya terbaik Baha Zain


KUALA LUMPUR - Usaha Dewan Bahasa dan Pustaka (DPB) mengangkat karya-karya pejuang sastera bahasa Melayu termasuk yang terbaharu melancarkan koleksi Edisi Khas Sasterawan Negara ke-12, Baha Zain atau nama sebenarnya Datuk Baharudin Zainal perlu diberi pujian.

Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, karya-karya tersebut perlu diketengahkan supaya ia dapat dimanfaatkan oleh segenap lapisan masyarajat.

"Orang ramai terutama generasi muda bukan sahaja di negara ini malah Indonesia dilihat semakin hilang minat terhadap kesusteraan dan kebudayaan Melayu.

"Senario ini amat membimbangkan kerana melibatkan jati diri kita. Oleh itu, saya harap buku-buku sastera bermutu seperti karya Baha Zain ini bukan sahaja dapat dikaji di peringkat universiti malah dapat dibaca oleh segenap masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan tujuh buku yang merupakan koleksi terbaik Baha Zain sempena Pesta Buku Antarabangsa 2015 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini semalam.

Hadir sama Ketua Pengarah DPB, Datuk Dr. Awang Sariyan, Baha Zain dan isteri Raism Puan Sri Maznah Rais.

Rais berkata, penerbitan buku-buku tersebut bertujuan untuk memartabatkan lagi idea dan pemikiran penyair dan pengkritik sastera terkenal tanah air itu.

Sementara itu, Awang berkata, koleksi karya Baha Zain tersebut adalah Berguru pada Binatang, Siang Tak Pernah Mungkir dan Kau Akan Dewasa, Monolog Kecil, Jalan Desa ke Kota, Memartabatkan Persuratan Melayu, Postponing Truth and Others Poem : Menangguhkan Kebenaran dan Sajak-Sajak Lain dan Esei dan Puisi Baha Zain : Tentang Penulis dan Persekitarannya.

Beliau berkata, setiap buku terbabit dijual pada harga RM9.30 hingga RM30 dan pembeli di gerai pameran DPB di Pesta Buku Antarabangsa yang bakal berakhir Ahad ini akan menerima diskaun sebanyak 10 peratus.

No comments:

Post a Comment