Translate

Thursday, April 16, 2015

Caj jalur lebar diturunkan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


PUTRAJAYA – Hampir 25 juta pengguna jalur lebar di Malaysia bakal menerima penjimatan sehingga 57 peratus apabila syarikat-syarikat telekomunikasi utama negara bersepakat menurunkan caj pakej asas perkhidmatan itu mulai bulan depan.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, komitmen itu melibatkan syarikat telekomunikasi Celcom, DiGi, U Mobile, Maxis, Telekom Malaysia (TM) dan Time Dotcom.
Menurut beliau, perkhid­matan mudah alih ditawarkan pada harga RM25 bagi langganan bulanan sebanyak 1GB dan dengan kualiti perayauan sekurang-kurangnya 3G-HSPA.
“Pengurangan caj bulanan jalur lebar asas itu merupakan penjimatan antara 11 hingga 20 peratus daripada harga semasa untuk kedua-dua perkhidmatan prabayar dan pascabayar.
“Ia sekali gus menjadikan Malaysia sebagai negara paling kompetitif di Asia Tenggara bagi perkhidmatan jalur lebar selepas Si­ngapura dan Brunei,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Turut hadir Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Seri Dr. Halim Shafie dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Seri Dr. Sharifah Zarah Syed Ahmad.
Bagi perkhidmatan tetap, Ahmad Shabery berkata, TM dan Time Dotcom bersetuju menurunkan pakej jalur lebar asas dengan kelajuan 1Mbps yang menawarkan penggunaan data percuma sehingga 1GB pada kadar RM38 sebulan.

Ujarnya, pakej Streamyx oleh TM itu sebelum ini berharga RM88 sebulan dan ia merupakan penurunan sebanyak 57 peratus.

"TM juga bersetuju untuk menurunkan caj bulanan pakej Unifi yang mempunyai kelajuan 10Mpbs pada kadar RM179 berbanding RM199 sebelum ini.

"Kesemua pakej baharu itu berkuat kuasa selewat-lewatnya Jun depan," katanya.

Ahmad Shabery memberitahu, penurunan caj jalur lebar itu bertujuan membolehkan lebih ramai rakyat negara ini menerima akses internet.

Beliau berkata, buat masa ini, pengurangan harga itu tidak melibatkan pakej jalur lebar berkelajuan sederhana dan tinggi kerana ia dibimbangi memberi kesan kepada perbelanjaan modal syarikat telekomunikasi terbabit.

Ahmad Shabery bagaimanapun mengingatkan syarikat telekomunikasi agar menjaga kualiti perkhidmatan yang diberikan seiring dengan penurunan harga jalur lebar itu.

"Kita mahu mereka melihat semula pelaburan yang mereka lakukan untuk meningkatkan keupayaan mereka...apa guna murah kalau perkhidmatan yang diberikan tidak bagus," katanya.

No comments:

Post a Comment