Translate

Monday, April 27, 2015

Batalkan projek pangsapuri mewah


KAJANG – Kerajaan Parti Keadilan Rakyat Selangor didesak agar membatalkan projek pembinaan lot komersial dan pangsapuri servis mewah yang terletak hanya kira-kira 100 meter dari pekarangan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Maahad Hamidiah, Sungai Ramal Luar di sini.
Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMKA Maahad Hamidiah, Jazlan Ahmad mendakwa, sejak pembinaan premis setinggi 36 tingkat itu bermula awal bulan ini, pembelajaran hampir 1,000 pelajar sekolah terbabit terganggu.
Beliau mendakwa, selain mengeluarkan bunyi bising dan menghasilkan habuk, kehadiran lori dan jentera berat yang sering keluar masuk ke tapak pembinaan itu telah menyebabkan kesesakan teruk di kawasan pekarangan sekolah tersebut terutama pada waktu pagi.
“SMKA Maahad Hamidiah bertaraf Sekolah Kluster Kecemerlangan dan 70 peratus daripada pelajarnya tidak menetap di asrama sekolah.

"Kehadiran lori dan jentera berat yang sering keluar masuk jalan sama dilalui ibu bapa dan pelajar ke sekolah dibimbangi akan memberi ancaman keselamatan. Pintu pagar sekolah hampir tumbang akibat dilanggar kenderaan milik pemaju itu baru-baru ini," dakwanya.

Beliau mendakwa demikian kepada pemberita selepas berdemostrasi secara aman bersama hampir 250 ibu bapa pelajar sekolah itu di hadapan tapak projek terbabit di sini semalam.

Jazlan yang juga seorang jurutera mendakwa, projek pangsapuri servis mewah yang terlalu hampir dengan SMKA Maahad Hamidiah itu tidak sepatutnya dibenarkan kerana tidak mengikut Garis Panduan dan Piawaian Perancangan Negeri Selangor 2010.

"Kami difahamkan kelulusan tanah bagi projek pembinaan pangsapuri servis mewah itu masih belum dimuktamadkan. Oleh itu, kami mempersoal tindakan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) membenarkan pemaju memulakan kerja-kerja pembinaan termasuk membina pejabat jualan dan rumah contoh sejak awal bulan ini.

"PIBG SMKA Maahad Hamidiah telah menghantar memorandum bantahan kepada MPKj lapan bulan lalu dan susulan juga dilakukan bagi pemberhentian kerja-kerja pembinaan pada 14 April lalu.

Jazlan juga mendesak Menteri Besar Selangor, Azmin Ali campur tangan bagi membatalkan projek pembinaan pangsapuri servis yang mengandungi 500 unit rumah dan 30 lot kedai itu demi kepentingan SMKA Maahad Hamidiah yang merupakan institusi pengajian yang telah banyak melahirkan golongan profesional, teknokrat dan agamawan sejak 55 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment