Translate

Thursday, April 9, 2015

Bapa terlepas hukuman mati

SHAH ALAM – Seorang bapa terlepas daripada hukuman mati selepas Mahkamah Tinggi di sini mendapati dia tidak waras ketika membunuh anak bongsu dan cuba membunuh dua anak perempuannya yang lain, awal tahun lepas.
Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa bagaimanapun memerintahkan tertuduh, Norazman Mohamad, 45, dihantar ke Hospital Bahagia Ulu Kinta, Perak selama tempoh diper­kenan Sultan Selangor.
Norazman, bekas jurutera teknologi maklumat, didakwa membunuh anaknya Zulaikha, 7, di dalam rumah mereka di Seksyen 4, Bandar Baru Bangi dekat sini, kira-kira pukul 4 petang pada 30 Januari tahun lepas.
Pertuduhan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Tertuduh juga didakwa cuba membunuh dua lagi anaknya, Maryam, 11, dan Liyana, 13, di tempat, pada masa dan tarikh yang sama.
Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun, jika sabit kesalahan.
Dalam penghakimannya, Mohd. Yazid berkata, pada asasnya tertuduh dalam pembelaannya berkata dia berada dalam keadaan hilang akal semasa kejadian dan beliau ber­puas hati bahawa pihak pembelaan berjaya membuktikan elemen itu.
“Dengan itu mahkamah putuskan tertuduh adalah orang yang sebabkan kematian Zulaikha dan cuba membunuh dua lagi anaknya hingga menyebabkan kecederaan teruk.

"Bagaimanapun, saya dapati ketika tertuduh melakukan kesalahan, dia berada dalam keadaan hilang akal. Oleh itu, tertuduh dilepas dan dibebaskan tetapi diletakkan di Hospital Bahagia Ulu Kinta hingga diperkenankan oleh Sultan Selangor,"katanya.

Berdasarkan laporan Pakar Perunding Forensik Psikiatri, Datuk Dr. Suarn Singh dari Hospital Bahagia Ulu Kinta, tertuduh disahkan menghidap penyakit mental kemurungan.

Laporan doktor itu juga menyebut semasa kejadian, tertuduh berada dalam keadaan mental yang tidak waras dan tidak sedar bahawa perbuatannya salah di segi undang-undang.

Seramai enam saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan memberi keterangan sepanjang perbicaraan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Zuraida Wan Nawan sementera tertuduh diwakili peguam Hasnan Hamzah.

Akhbar sebelum ini melaporkan, Zulaikha maut selepas dikelar di leher sementara Liyana cedera di belakang leher serta putus ibu jari dan adiknya, Maryam cedera di belakang kepala dan tangan.

Susulan kejadian itu, polis menemui tertuduh dalam keadaan murung, basah dan cedera di tebing sungai di belakang kawasan perumahan mereka.

No comments:

Post a Comment