Translate

Tuesday, February 10, 2015

Selangor semak kadar keperluan asas penerima zakat

SHAH ALAM - Lembaga Zakat Selangor (LZS) akan menyemak semula kadar keperluan asas atau haddul kifayah penerima zakat di negeri tersebut berikutan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bermula April depan.
Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor, Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa berkata, kajian tersebut bertujuan memastikan kadar bantuan yang diagihkan kepada golongan asnaf berkelayakan seiring dengan peningkatan taraf hidup semasa.

"Kita mahu lihat kesan pelaksanaan GST terhadap kos harga barang agar agihan bantuan mencukupi untuk asnaf terlibat atau tidak.

"Kajian kadar haddul kifayah itu bakal bermula sebaik sahaja sistem cukai baru itu dilaksanakan dan ia dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir tahun ini," katanya selepas mengumumkan pencapaian kutipan dan agihan zakat 2014 di sini semalam.

Pada majlis tersebut, Mohamad Adzib turut melancarkan portal baharu agensi tersebut iaitu www.zakatselangor.com.my.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif LZS, Hussin Mohd. Ali.

Mohamad Adzib berkata, berdasarkan keadaan semasa, LZS menjangka peningkatan bagi bilangan asnaf fakir dan miskin di kalangan rakyat Selangor pada tahun ini berikutan tekanan kenaikan kos sara hidup.

Menurut beliau, perkara itu dapat dilihat beradasarkan bilangan asnaf fakir dan miskin di negeri tersebut pada tahun lalu masing-masing telah meningkat 33.74 peratus dan 44.66 peratus.

"Bilangan asnaf fakir yang menerima bantuan pada tahun lepas ialah 13,613 keluarga berbanding 10,179 keluarga pada tahun 2013.

"Manakala asnaf miskin seramai 30,048 keluarga telah dikenal pasti berbanding 20,771 pada tahun sebelumnya," katanya.

Dalam perkembangan sama, Mohamad Adzib mengumumkan LZS telah mengutip RM582.1 juta zakat harta dan fitrah pada tahun lalu dan ia peningkatan 13 peratus berbanding tahun 2013.

Katanya, sebanyak RM595.1 juta kutipan zakat telah diagihkan sepanjang tahun 2014 dan kebanyakannya diagihkan kepada asnaf miskin, fisabilillah dan fakir.


No comments:

Post a Comment