Translate

Saturday, February 28, 2015

Maritim Malaysia dapat KM Perwira

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KLANG - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) semalam menerima secara rasmi kapal jenis 'Bay Class' terpakai sumbangan kerajaan Australia.
Ketua Pengarah Maritim Malaysia, Laksamana Maritim Datuk Mohd. Amdan Kurish berkata, kapal yang dinamakan Kapal Maritim (KM) Perwira itu bakal memantapkan lagi kerja-kerja pemantauan dan pencegahan aktiviti jenayah maritim agensi tersebut di sekitar Selat Melaka.

"KM Perwira akan ditempatkan Markas Maritim Daerah Tiga di Lumut, Perak dan berperanan memantau kawasan utara Selat Melaka dari perairan Langkawi hingga Kuala Selangor.

"Penggunaan sulung kapal ini pada Ops. Redback 3 iaitu operasi pemantauan sempadan melibatkan kerjasama Maritim Malaysia dan Perkhidmatan Kastam dan Perlindungan Sempadan Australia (ACBPS) pada 13 hingga 16 Mac ini sempena Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi (LIMA)," katanya.

Terdahulu beliau menyaksikan penyerahan KM Perwira daripada Menteri Imigresen dan Perlindungan Sempadan Australia, Petter Dutton kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim di Pusat Hidrografi Nasional, Pulau Indah di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif ACBPS, Roman Quaedvlieg.

Amdan berkata, Maritim Malaysia turut bakal menerima sebuah lagi kapal jenis Bay Class terpakai sumbangan kerajaan Australia pada Mei depan.

Menurut beliau, kapal terbabit pula bakal ditempatkan di Markas Maritim Daerah Ketiga di Johor Bahru dan kawasan liputannya dari perairan Kuala Selangor hingga Johor Baru.

No comments:

Post a Comment