Translate

Monday, February 23, 2015

KPDNKK keluar 105 kompaun ke atas pemborong, peruncit

KLANG - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah mengeluarkan sebanyak 105 kompaun telah dikeluarkan kepada peruncit dan pemborong di seluruh negara sejak Skim Kawalan Harga sempena Tahun Baru Cina dikuatkuasakan pada 14 Februari lalu.

Pengarah Penguatkuasa KPDNKK, Mohd. Roslan Mahayudin berkata, penguatkuasaan tersebut turut merampas barangan jualan bernilai RM5,487 milik peniaga dan pemborong terbabit.

"Sebanyak 88 kesalahan yang dikesan berhubung kegagalan meletakkan tanda harga khas musim perayaan, tidak meletakkan tanda harga (lapan kes) dan menjual melebihi harga siling dibenarkan (lima kes).

"Ia melibatkan 103 peniaga manakala bakinya dua pemborong di seluruh negara," katanya selepas mengadakan pemeriksaan harga barang di Pasar Besar Klang di sini semalam.

Mohd. Roslan berkata, kesalahan menjual barangan melebihi harga kawalan yang diperkenalkan sempena musim perayaan Tahun Baru Cina telah dikesan di negeri Perak iaitu sebanyak dua kes manakala satu kes masing-masing di Selangor, Johor dan Kedah.

Menurut beliau, kesemua kesalahan melanggar peraturan skim harga kawalan itu melibatkan jualan ayam dan telur ayam.

"Kebanyakan peniaga yang dikenakan kompaun memberi alasan kononnya tidak mengetahui tentang pelaksanaan skim sempena Tahun Baru Cina terbabit.

"Alasan itu tidak boleh diterima kerana skim kawalan harga musim perayaan bukanlah pertama kali diperkenalkan dan hebahan sudah dibuat melalui media dan risalah seminggu sebelum pelaksanaannya," katanya.

Mohd. Roslan menambah, pemeriksaan akan diteruskan sehingga 25 Februari ini dan pengguna yang mempunyai maklumat tentang peruncit dan pemborong yang menjual barangan kawalan melebihi harga siling ditetapkan boleh membuat laporan di pejabat KPDNKK berhampiran.


No comments:

Post a Comment