Translate

Sunday, February 1, 2015

Kempen selamatkan dara dilancar


Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


SHAH ALAM – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan melancarkan program khas yang memberi tumpuan khusus kepada remaja lelaki berusia 16 tahun ke atas bagi mengatasi gejala seks luar nikah dalam kalangan golongan muda di negara ini.
Menterinya, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, program yang akan dilaksanakan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) itu bakal bermula pada tahun depan.
“Program yang menyasarkan golongan remaja lelaki itu bertujuan untuk memberi kesedaran melibatkan aspek pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial peringkat awal bagi golongan remaja lelaki.
“Usaha ini penting kerana kita tidak boleh menjurus kepada remaja perempuan semata-mata bagi membendung amalan seks luar nikah dalam kalangan golongan muda. Sebaliknya, remaja lelaki juga perlu dilibatkan kerana mereka juga sebahagian daripada punca permasalahan tersebut,” katanya ketika merasmikan kempen Selamatkan Dara Anda di sini semalam.
Teks ucapan beliau dibacakan Ketua Pengarah LPPKN, Datuk Dr. Siti Norlasiah Ismail.

Rohani berkata, kedua-dua pihak iaitu remaja lelaki dan perempuan sepatutnya mempunyai rasa tanggungjawab untuk memelihara diri dan maruah masing-masing.

Dalam perkembangan sama, beliau memberitahu, kaji selidik yang dilakukan LPPKN pada Julai 2011 menunjukkan 5.8 peratus daripada 5,088 responden remaja berusia 13 hingga 24 tahun mengaku terlibat dalam gelaja seks luar nikah.

"Kajian mengenai faktor risiko dan perlindungan terhadap reproduktif dan sosial remaja itu juga merumuskan enam perkara yang boleh memainkan peranan bagi membendung gejala seks luar nikah itu.

"Antaranya, peningkatan pengetahuan remaja mengenai kesihatan reproduktif sosial, komunikasi dan pengurusan keluarga yang baik, persekitaran kejiranan yang positif dan media massa," kataya.

No comments:

Post a Comment