Translate

Friday, February 27, 2015

Kempen harga barang diteruskan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Kementerian Perdaga­ngan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memberi jaminan harga barangan basah, makanan dan tin yang akan turun antara 10 hingga 20 peratus secara besar-besaran bermula 1 Mac ini akan diteruskan walaupun berlaku kenaikan harga minyak.
Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, persiapan kempen menurunkan harga barang yang melibatkan beberapa pasar raya besar itu sudah berada di pe­ringkat akhir dan ia bakal dilancarkan secara besar-besaran di seluruh negara bermula Ahad ini.
“Saya tidak tahu (harga minyak bulan depan naik atau turun), sampai masa kita akan umumkan. Bagaimanapun, kita ada strategi tersendiri untuk menurunkan harga barang.

"Pengguna perlu diyakinkan harga barang tidak akan naik semata-mata kerana harga petrol naik. Tidak, petrol bukanlah faktor utama kenaikan harga barang tetapi ia ditentukan oleh pasaran, faktor permintaan dan penawaran dan lain-lain," katanya.

Terdahulu beliau merasmikan Kempen Kunci Harga anjuran GCH Retail (M) Sdn. Bhd. (GCH Retail) di pasar raya besar Giant Shah Alam di Seksyen 13 di sini semalam.

Turut hadir Ketua Setiausaha KPDNKK, Datuk Seri Alias Ahmad dan Pengarah Kewangan GCH Retail, Vincent Jegou.

Kempen Kunci Harga itu berlangsung sehingga 27 Mei depan melibatkan 126 pasar raya Giant di seluruh negara yang akan menurunkan harga 1,000 barang seperti barangan keperluan asas seperti susu tepung kanak-kanak, lampin pakai buang dan peralatan elektrik antara 10 hingga 15 peratus untuk manfaat hampir 2.3 juta pengguna seminggu.

Hasan berharap para peniaga lain agar mencontohi langkah tersebut bagi meringankan beban pengguna.

No comments:

Post a Comment