Translate

Monday, February 23, 2015

Jabatan Perikanan Selangor rampas bot, sita hasil tangkapan nelayan tamak

KUALA SELANGOR - Kedegilan 11 nelayan mematuhi peraturan semata-mata untuk mengaut keuntungan berlipat-ganda membawa padah apabila bot dan sampan mereka dirampas penguat kuasa Jabatan Perikanan dalam Ops. Pukat Tunda yang diadakan di perairan Selangor selama empat hari berakhir semalam.

Sebanyak dua tan hasil tangkapan ikan nelayan terbabit yang bakal dilelong selain penahanan 35 awak-awak termasuk 32 warga asing yang disyaki pendatang asing warga asing (PATI) berjaya ditahan.

Pengarah Perikanan Selangor, Azlisha Abdul Aziz berkata, kesalahan yang dilakukan nelayan terbabit ialah menceroboh zon larangan iaitu dua kes, menggaji PATI (11 kes) dan menggunakan mata keroncong pukat tunda yang tidak menetapi saiz dibenarkan (tujuh kes).

"Selain membanteras aktiviti yang melanggar Akta Perikanan 1985 termasuk memastikan bot nelayan memasang Sistem Pemantauan Automatik (AIS), Ops. Pukat Tunda melibatkan Zon Tengah Pantai Barat ini juga bertujuan menyelesaikan konflik antara nelayan.

"Sebelum ini, kita sering terima aduan daripada nelayan zon A di persiaran Selangor dari Pelabuhan Klang hingga Sabak Bernam yang mendakwa kawasan tangkapan mereka sering diceroboh nelayan pukat tunda zon B dan zon C," katanya ketika ditemui di Depoh Tahanan Vesel, Jabatan Perikanan di sini semalam.

Ketika ini, nelayan zon A dibenarkan menangkap ikan dari pesisir pantai sehingga lapan batu nautika manakala bot pukat tunda zon B pula bermula pada jarak lapan batu nautika.

Kawasan bot pukat tunda zon C dikhususkan untuk nelayan menangkap hasil laut melebihi 15 batu nautika dari pesisir pantai.

No comments:

Post a Comment