Translate

Sunday, February 1, 2015

Budak diculik berjaya diselamatkan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


SHAH ALAM – Kesengsaraan seorang budak lelaki berusia lima tahun yang diculik dari rumahnya di Klang, Selangor dan dikurung selama 10 hari berakhir apabila dia berjaya dibebaskan polis dalam serbuan di sebuah apartmen servis di Port Dickson, Negeri Sembilan semalam.
Dalam serbuan pada pukul 12.05 pagi itu, enam lelaki ber­usia dalam lingkungan 16 hingga 32 tahun yang dipercayai penculik kanak-kanak malang tersebut turut berjaya ditahan.
Semasa ditemui, mangsa yang merupakan anak kepada seorang ahli perniagaan berada dalam keadaan khayal dan dipercayai telah diberi sejenis dadah supaya mudah dikawal oleh penjenayah terbabit.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Datuk Mohd. Adnan Abdullah (gambar kecil) berkata, dua daripada suspek itu telah meme­cah masuk rumah keluarga mangsa sebelum melarikan budak lelaki itu di Taman Maznah, Klang dekat sini pada pukul 1.50 pagi, 22 Januari lalu.
“Semasa dilarikan, mangsa sedang tidur bersama ibu dan adiknya yang berusia tiga tahun di bilik tidur utama rumah mereka,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini.
Mohd. Adnan berkata, kehi­langan anak sulung itu disedari ibunya yang terjaga daripada tidur. Dia kemudian telah meminta pertolongan seorang jiran­nya untuk menghubungi polis bagi memaklumkan kejadian tersebut pada pukul 2.10 pagi.
Tambah beliau, semasa kejadian bapa mangsa tiada di rumah kerana sedang minum di sebuah restoran berhampiran.

"Tujuh hari kemudian, salah seorang daripada kumpulan penculik terbabit telah menggunakan telefon bimbit yang dicuri itu untuk menghubungi keluarga mangsa bagi meminta wang tebusan sebanyak RM845,532 merangkumi mata wang Dolar Amerika Syarikat USD100,000, Dolar Australia AUD100,000 dan RM200,000.

"Penjenayah itu telah mengarahkan keluarga mangsa agar menyerahkan wang tebusan itu secara tunai kepada mereka pada semalam (kelmarin) dan mengugut akan membunuh mangsa sekiranya permintaan tidak ditunaikan," katanya lagi.

Mohd. Adnan berkata, berbekalkan maklumat tersebut, sepasukan anggota polis telah menyerbu bilik apartmen servis berkenaan untuk menyelamat  dan menahan lima lelaki dipercayai penculik pada awal pago semalam di Port Dickson kira-kira 96 kilometer dari rumah kanak-kanak itu diculik.

Mohd. Adnan berkata, seorang lagi suspek yang dipercayai turut terlibat dalam kes penculikan terbabit juga berjaya di tahan di sebuah rumah di Taman Subang Permai, Subang Jaya pada pukul 2.15 pagi.

"Mangsa telah dihantar untuk menerima rawatan di Hospital Tuanku Jaafar di Seremban, Negeri Sembilan dan keadaannya kini dilaporkan stabil. Siasatan awal mendapati sebahagian suspek mengenali bapa kanak-kanak itu dan setakat ini kita percaya perculikan ini bermotifkan untuk mendapatkan wang tebusan.

"Salah seorang suspek mempunyai rekod jenayah lampau iaitu pecah rumah manakala apartmen servis yang menjadi lokasi mangsa dikurung telah disewa oleh kumpulan penjenayah itu sejak hari pertama kes penculikan," katanya.

Mohd. Adnan memberitahu, polis masih menyiasat motif kumpulan penculik iu meminta wang tebusan dalam bentuk mata wang asing.

Ujar beliau, kesemua suspek telah direman selama seminggu sehingga 6 Februari ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 3 (1) Akta Culik 1961.

Jika sabit kesalahan, mereka akan dihukum mati atau penjara seumur hidup.

No comments:

Post a Comment