Translate

Friday, January 2, 2015

Peniaga jual ikan, sayur lebih mahal

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM, RIZAM ZAKARIYA, AMMAR JAZLAN MAD LELA, MANIRAH OTHMAN, MOHD. AZLI ADLAN,  AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI, NOR AZIRAN YUNUS, MOHD. YUNUS YAKKUB, IKHWAN IDERIS
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Harga barangan keperluan harian di beberapa pasar basah di seluruh negara menunjukkan trend kenaikan harga ekoran kekurangan bekalan disebabkan faktor cuaca dan bencana banjir melibatkan beberapa negeri sejak bulan lalu.
Bagaimanapun, ada antara pasar-pasar basah yang membekalkan ikan segar dan sayur-sayuran di beberapa negeri juga tidak banyak berubah bahkan masih mengekalkan harga sama.
Di ibu negara, harga jualan runcit bagi ikan segar di beberapa pasar sekitar Kuala Lumpur dijangka naik memandangkan bekalan sukar diperoleh dari negeri-negeri pembekal seperti Kelantan, Pahang, Terengganu dan utara tanah air yang terjejas akibat banjir.
Tinjauan Kosmo! di Pasar Keramat, Pasar Pudu dan Pasar Chow Kit mendapati bekalan ikan segar sangat terhad dan harganya pula menunjukkan peningkatan seperti ikan tenggiri dijual pada harga sekitar RM20 hingga RM24 sekilogram, bawal hitam (RM20-RM26 sekilogram) dan ikan kembung (RM12-RM14 sekilogram).
Turut terpengaruh dengan situasi semasa ialah bekalan sayur-sayuran terutamanya cili merah yang dijual pada harga RM9 hingga RM10 sekilogram di Pasar Chow Kit dan Pudu manakala harga di Pasar Keramat pula antara RM12 hingga RM14 sekilogram.

Di Terengganu, bencana banjir yang melanda negeri itu sejak beberapa hari lalu menyebabkan bekalan sayur-sayuran seperti kangkung, sawi, kailan dan terung berkurangan di Pasar Besar Chukai, Kemaman. Bagaimanapun bekalan ikan dan daging masih mencukupi.

Di Kedah, harga sayur kangkung dan cili merah di Pasar Besar Alor Setar didapati meningkat sedikit sejak seminggu lalu masing-masing daripada RM3.50 kepada RM6 sekilogram dan RM9 kepada RM14 sekilogram, namun sesetengah barang basah seperti ayam didapati lebih murah berbanding sebelum ini.

Di Pulau Pinang, kebanyakan harga barang basah tidak menunjukkan peningkatan yang ketara memandangkan bekalan ikan kembung, selar dan cencaru masih boleh diperoleh daripada peraih dan nelayan di sekitar negeri ini yang tidak terjejas dengan musim tengkujuh.

Di Sarawak, kenaikan harga sayur-sayuran tidak dapat dielakkan kerana berkurangan bekalan sejak dua minggu lalu terutamanya sawi, kacang bendi, kacang panjang dan taugeh yang meningkat antara 50 sen hingga RM3.

Masalah bekalan ikan pula tidak begitu ketara kerana adanya stok ikan import, namun harga ikan kembung agak meningkat iaitu kepada RM12 sekilogram berbanding RM9 sekilogram sebelum ini manakala ikan selar kuning dan bawal hitam juga naik kepada RM14 dan RM26 sekilogram.

Di Melaka, kebanyakan barang keperluan harian di Pasar Besar Melaka menunjukkan kenaikan terutamanya ikan yang rata-ratanya naik RM2 berbanding harga sebelum ini disebabkan kekurangan bekalan kira-kira 15 peratus berbanding kebiasaan ekoran faktor cuaca.

Di Pahang, harga sayur-sayuran di Kuantan naik mendadak berikutan banjir sekali gus menjejaskan beberapa bekalan jenis sayur tempatan terutamanya kangkung manakala ikan, daging serta ayam tidak banyak berubah.

Di Sabah, cuaca hujan dan bencana banjir di Keningau dan Tenom bulan lalu menyebabkan kenaikan harga paling ketara terhadap cili merah iaitu RM20 sekilogram berbanding RM8 sebelum ini manakala sayur sawi daripada RM3 kepada RM10 sekilogram.

Di Selangor, harga beberapa hasil laut seperti ikan selar, cencaru dan kembung di Pasar Seksyen 6, Shah Alam meningkat berikutan kekurangan sehingga 50 peratus bekalan ikan disebabkan banjir, namun barangan lain tidak banyak perubahan harga.

No comments:

Post a Comment