Translate

Saturday, January 31, 2015

Kontraktor bunuh jurujual dihukum mati

SHAH ALAM - Seorang kontraktor pembekalan bahan pembinaan dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati bersalah atas tuduhan membunuh seorang jurujual pada lapan tahun lalu.

Wong Poh Ling, 37, dari Wangsa Maju, Kuala Lumpur disabitkan bersalah membunuh Choong Lap Hing, 26, di tepi Restoran PJ Seafood, Kampung Cempaka, Kelana Jaya, Petaling Jaya di sini pada pukul 4.45 pagi, 26 Ogos 2007.

Hakim Datuk Mohd. Sofian Abd. Razak memutuskan demikian selepas berpuas hati pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Siti Nurbaya Jamil telah berjaya membuktikan kes prima facie.

Beliau memberitahu, mahkamah menolak hujah pembelaan yang mengatakan Poh Ling berada dalam keadaan tidak waras sementara kerana berada dalam pengaruh dadah dan alkohol ketika melakukan perbuatan jenayah itu.

"Berdasarkan keterangan seorang saksi pendakwaan iaitu pakar psikiatri dari Hospital Bahagia, Ulu Kinta, Perak yang memberitahu pengambilan pelbagai jenis dadah dan minuman keras secara sekali gus tidak akan menjejaskan mental tertuduh.

"Ia kerana tubuh tertuduh sudah terbiasa berikutan pengambilan (pelbagai jenis dadah dan alkohol secara sekali gus) telah dilakukan dalam jangka masa lama," katanya ketika membacakan penghakiman bertulisnya di sini semalam.

Berdasarkan fakta kes, Poh Ling telah menyerang Lap Hing dengan sebilan pedang samurai dalam kejadian dipercayai bermotif dendam kerana mangsa telah didakwa telah memperkosa tunangnya.

Mayat jurujual itu di temui pekerja Restoran PJ Seafood dengan kesan tetakan di bahagian leher bertiarap bersebelahan kereta jenis Proton Satria Neo miliknya pada kira-kira pukul 9 pagi keesokan hari.

No comments:

Post a Comment