Translate

Thursday, January 8, 2015

Azmin tetap tuntut wang pampasan dipulangkan

SHAH ALAM - Polemik isu wang pampasan lapan pembantu bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semakin berlarutan apabila kerajaan negeri Selangor tetap mempertahankan laporan audit yang dipertikai sebelum ini.

Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali berkata, walaupun tidak memberi peluang kepada pihak terlibat untuk memberi penjelasan, laporan audit yang menjadi asas utama Perbadanan Menteri Besar Selangor (MBI) menuntut semula keseluruhan pampasan berjumlah RM2.6 juta itu berintegriti kerana ia dilaksana secara bebas tanpa campur tangan kerajaan negeri.

"Saya tidak masuk campur dalam laporan audit tersebut. Jabatan Audit adalah satu jabatan bebas yang telah masuk (pengurusan MBI) dan melakukan siasatan.

"Berdasarkan dokumen yang dibentangkan, laporan audit (itu) tiada masalah," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Beliau mengulas keengganan lapan pembantu Abdul Khalid untuk mematuhi arahan kerajaan negeri untuk memulangkan pampasan yang telah diterima mereka ketika mengosongkan jawatan masing-masing pada akhir September lalu.

Tegas Mohamed Azmin, kesemua lapan pembantu Abdul Khalid terbabit diberi tempoh selama 14 hari sehingga 19 Januari ini untuk memulangkan pampasan masing-masing yang berjumlah antara RM115,000 dan RM695,000.

Ujar beliau, pengurusan MBI juga telah mengkaji beberapa tindakan sekiranya pampasan tersebut masih tidak dipulangkan pihak terbabit mengikut masa ditetapkan.

Selasa lalu, bekas Ketua Pegawai Eksekutif MBI, Faekah Husin mendakwa, laporan audit berkenaan cacat dan tidak dilakukan secara profesional tanpa mengikuti tatacara pengauditan yang betul.

Dakwa beliau, audit tersebut merupakan laporan yang cacat kerana ia dijadikan dokumen awam tanpa mendapatkan penjelasan daripada pihak terlibat termasuk Abdul Khalid.

Sehubungan itu, kelapan-lapan pembantu Abdul Khalid terbabit akan mengambil perkhidmatan peguam bagi meneliti surat tuntutan pemulangan keseluruhan wang pampasan tersebut.

No comments:

Post a Comment