Translate

Tuesday, December 2, 2014

Tipu jual kereta mewah Langkawi

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Dua ahli perniagaan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dua pertuduhan menipu dalam penjualan sebuah kenderaan yang tidak dibayar cukai dan terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram pada dua tahun lalu.
Tertuduh, Chin Jack Deng, 33 dan sepupunya, Tan Hai Chuen, 36, bagaimanapun mengaku tidak bersalah ketika kedua-dua pertuduhan berkenaan dibacakan di hadapan Hakim Datuk Noradidah Ahmad.
Mengikut pertuduhan pertama, Jack Deng dan Hai Chuen didakwa memperdaya seorang jurujual kereta untuk membeli kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis Porsche Cayenne E2 Diesel pada harga RM520,000 termasuk cukai sedangkan, cukai dan duti kenderaan itu masih belum dilunaskan dan ia telah dibawa keluar dari pusat bebas cukai, Pulau Langkawi, Kedah secara tidak sah.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di pejabat Sime Darby Auto Performance Sdn. Bhd. di Taman Perindustrian Temasya, Glenmarie di sini pada 13 Julai dan 23 Julai 2012.
Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 28(1)(c) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun, denda dan sebatan jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment