Translate

Thursday, December 18, 2014

Tiga penjenayah tersungkur

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan ABDUL RAZAK IDRIS
berita@kosmo.com.my

KUALA LANGAT – Kegiatan sebuah kumpulan penjenayah dianggotai lima lelaki Indonesia melakukan jenayah pecah rumah di daerah ini sejak beberapa bulan lalu berakhir dengan tiga daripada mereka maut dalam insiden berbalas tembakan dengan polis di Jalan Segenting, Pulau Carey di sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 4 pagi itu, dua daripada penjenayah itu berjaya meloloskan diri ke dalam kawasan semak berhampiran.
Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Rahim Jaafar (gambar kecil) berkata, sebelum kejadian, sepasukan polis yang melakukan rondaan di Kampung Dato' Hormat, Teluk Panglima Garang di sini terserempak dengan kereta Toyota Vios yang dilihat mencurigakan.

"Walaupun diarahkan berhenti, kereta yang dinaiki suspek berusia antara 25 dan 35 tahun bertindak memecut laju menyebabkan dikejar kereta peronda polis sehingga kira-kira lima kilometer.

"Tiba di satu lokasi, kereta Toyota Vios itu hilang kawalan lalu terbabas sehingga melanggar sebuah lampu jalan," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut beliau, sejurus selepas itu, seorang suspek keluar dari kereta tersebut sambil mengacukan pistol dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah pasukan polis.

"Bagi mempertahankan diri, pasukan polis terpaksa membalas tembakan tersebut dan menyebabkan tiga daripada lima lelaki itu terkorban di tempat kejadian," kata Abdul Rahim.

Katanya, pemeriksaan di kawasan kejadian dan dalam kereta Toyota Vios menemui sepucuk pistol, tiga telefon bimbit, dua bilah parang, sarung tangan dan pemotong besi.

Kebanyakan sejata tajam dan peralatan itu dipercayai digunakan untuk kegiatan pecah rumah.

Sebelum tumpasnya kumpulan ini, kata Abdul Rahim, polis telah menerima dua aduan kes pecah rumah di sekitar Banting di sini didalangi kumpulan terbabit. 

"Siasatan mengesyaki kumpulan ini terlibat dalam beberapa kes pecah rumah di daerah lain seperti Ampang, Shah Alam dan Subang Jaya. 

"Kereta Toyota Vios yang digunakan juga merupakan kenderaan curi yang telah dilaporkan hilang di Subang Jaya pada tahun lalu," katanya.

Berikutan itu, beliau berkata, gerakan memburu dua lagi anggota kumpulan itu.

Suspek-suspek yang mati berusia 25 dan 35 tahun. Polis masih menyiasat identiti ketiga-tiga suspek itu.

No comments:

Post a Comment