Translate

Wednesday, December 10, 2014

Polis tahan enam penyokong terlibat pergaduhan di Stadium Shah Alam

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

ENAM penyokong tempatan ditahan kerana disyaki terlibat dalam pergaduhan dengan penyokong Vietnam dan membakar suar pada aksi separuh akhir pertama Piala AFF antara Malaysia dan Vietnam di Stadium Shah Alam di sini malam kelmarin.

Seorang daripada kesemua lelaki berusia 20-an itu diberkas kerana mencederakan seorang penyokong pasukan pelawat manakala baki lima suspek lagi ditangkap kerana disyaki membakar suar dalam perlawanan yang berkesudahan pasukan Harimau Malaysia tumpas 1-2 kepada Vietnam.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, siasatan awal mendapati insiden kekecohan tersebut yang dikesan berlaku kira-kira 15 minit sebelum perlawanan tamat berpunca daripada provokasi segelintir penyokong tempatan yang membaling pelbagai objek termasuk botol air ke arah tempat duduk penyokong  Vietnam.

"Provokasi itu berlarutan dengan pergaduhan kecil hingga menyebabkan seorang penyokong lelaki Vietnam cedera ringan di kepala. Begitupun insiden itu segera dapat dileraikan anggota polis bertugas.

"Seorang penyokong tempatan yang dipercayai terlibat dalam kekecohan itu telah berjaya ditahan manakala lelaki Vietnam yang mengalami kecederaan itu telah beredar dari stadium tanpa membuat sebarang aduan mengenai kejadian itu kepada pihak polis," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Azisman memberitahu, selain itu, pihak polis turut menerima tiga aduan mengenai beberapa ahli kelab penyokong Ultra Perak dipukul dan dicederakan oleh beberapa individu dipercayai ahli Ultra Johor.

No comments:

Post a Comment