Translate

Thursday, December 18, 2014

Lima penonton bola didakwa

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


SHAH ALAM – Lima lelaki termasuk dua beradik dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas pertuduhan merusuh dan menyerang penyokong bola sepak Vietnam pada perlawanan separuh akhir pertama Piala AFF Suzuki 2014 di Stadium Shah Alam pada 7 Disember lalu.
Mohd. Aminuddin Hamdan, 34, dan adiknya, Noor Hadim, 29, dari Felda Su­ngai Sibol, Kulaijaya, Johor dituduh melakukan perbuatan itu pada pukul 9.50 malam.
Turut didakwa atas pertuduhan sama ialah pekerja kargo, Amirul Akhmal Nooradzhar, 22, penghantar surat, Zulhelmy Akmal Zainol Abidin, 28, dan pelajar Politeknik Nilai, Negeri Sembilan, Muhammad Naquiyuddin Salehudin.

Berdasarkan kertas pertuduhan, peniaga sate, Mohd. Aminuddin dan Noor Hadim yang membantu ayahnya mengusahakan ladang kelapa sawit serta tiga tertuduh lain didakwa bersama beberapa individu lain yang masih bebas merusuh dan menyerang penyokong Vietnam yang sedang menyaksikan perlawanan separuh akhir pertama Piala AFF Suzuki 2014 di kawasan Quarant A, Stadium Shah Alam.

Kesemua tertuduh mengaku tidak bersalah sebaik kertas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Ellyana Razali. 

Mereka dituduh mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mohd. Aminuddin dan adiknya, Noor Hadim serta Zulhelmy Akmal yang berasal dari Flat Sri Selangor, Kuala Lumpur diwakili peguam bela, Amir Khusyairi Mohamad Tanusi dan M. Hafiz Zainol Abidin.

Amirul Akhmal dari Putri Hartamas, Kulai, Johor dan Muhammad Naquiyuddin dari Kampung Sungai Buaya, Rawang pula diwakili peguam bela, Muhammad Hidhir Mustapa.

Timbalan Pendakwa Raya, Rustam Sanip menawarkan wang jaminan RM8,000 bagi setiap tertuduh namun Amir Khusyairi dan Muhammad Hidhir merayu wang jaminan yang lebih rendah dengan alasan semua tertuduh berasal daripada keluarga yang kurang berkemampuan.

Ellyana menetapkan kesemua tertuduh masing-masing dibebaskan dengan wang jaminan sebanyak RM2,800 dengan seorang penjamin serta dikehendaki melapor diri di balai polis berhampiran kediaman mereka pada setiap bulan sehingga kes berakhir.

Kesemua tertuduh membayar wang ikat jamin itu dan kes ditetapkan untuk sebutan semula pada 22 Januari tahun depan.

Muhammad Naquiyuddin yang sepatutnya melapor diri sebagai pelatih praktikal di sebuah syarikat swasta pada awal minggu ini kelihatan menangis sewaktu dibawa ke kamar mahkamah.

Kosmo! semalam melaporkan lima dari sembilan suspek yang ditahan reman sejak Jumaat lalu bagi membantu siasatan berhubung insiden sekumpulan penyokong Vietnam diserang ketika perlawanan separuh akhir Piala AFF Suzuki 2014.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata, setakat ini, sembilan individu yang dicari telah tampil memberi keterangan termasuk lima yang didakwa di mahkamah semalam.

"Polis tidak akan berkompromi dan mereka akan tetap diburu sekiranya masih degil untuk menyerah diri secara sukarela," kata beliau kepada Kosmo! di sini semalam.

No comments:

Post a Comment