Translate

Sunday, December 14, 2014

Bekalan RON97 sepatutnya cukup

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan NIZHA PERIASWAMY
berita@kosmo.com.my


SHAH ALAM – Kekurangan bekalan minyak petrol RON97 khususnya di Lembah Klang tidak sepatutnya berlaku pada masa ini kerana pengedar bahan api dan pemilik stesen minyak telah memberi jaminan kepada kerajaan bahawa masalah itu dapat diselesaikan awal minggu ini.
Justeru Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek meminta orang ramai membuat aduan kepada kementeriannya sekiranya berlaku kekurangan bekalan petrol RON97 dengan menghubungi talian bebas tol 1-800-88-9811 bagi membolehkan isu berkenaan diatasi dengan lebih berkesan.
“Sepatutnya bekalan petrol RON97 sudah kembali normal pada waktu ini,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Karnival Produk dan Perkhidmatan Koperasi Malaysia anjuran Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) di Pusat Konvensyen Shah Alam di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan pengguna petrol di sekitar Lembah Klang kecewa apabila masih banyak stese minyak kehabisan petrol RON97 selepas harga bahan bakar itu diturunkan kepada RM2.46 seliter daripada RM2.55 seliter pada 1 Disember lalu.

Sementara itu di Kuala Lumpur, Presiden Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Datuk Hashim Othman  ketika dihubungi mendakwa, masalah bekalan petrol RON97 sudah pulih sejak semalam.

"Saya sendiri tidak lagi menerima sebarang aduan mengenainya (kekurangan bekalan)," katanya.

Presiden Persatuan Stesen Minyak Petronas Malaysia, Datuk Abu Samah Bachik pula berkata, masalah kekurangan bekalan RON97 juga tidak berlaku di rangkaian stesen minyak Petronas di seluruh negara.

Namun seorang pengusaha minyak yang enggan dikenali berkata, pihaknya masih meragui bekalan minyak RON97 sehingga akhir tahun.

"Saya baru menerima bekalan (RON97) hari ini (semalam) dan ia cukup untuk lima hari sahaja.

"Masalah kekurangan bekalan RON97 mungkin bertambah serius kerana permintaannya dijangka meningkat kepada 50 peratus ekoran ramalan harga minyak turun lagi akhir bulan ini," katanya.

No comments:

Post a Comment