Translate

Thursday, November 13, 2014

Tujuh pengikut IS didakwa

Oleh FAIZAL NAZARUDDIN, SUHANA MD. YUSOP dan AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Seramai tujuh individu termasuk sepasang suami isteri yang ditangkap pada bulan Oktober lalu didakwa di tiga mahkamah berasingan di ibu negara dan Selangor semalam atas pertuduhan memberi sokongan dan mengumpul dana kepada kumpulan militan Negara Islan (IS) di Syria.

Ketujuh-tujuh individu yang didakwa itu ialah Muhammad Na'eem Apandi, 24, Muhammad Fadhil Ibrahim, 24, Amir Azlan Zainudin, 48, dan isterinya, Nazhatulshima Sahak, 44.

Tiga lagi ialah Rohaimi Abd. Rahim, 37, Muhammad Fauzi Misrak, 34, dan Muhammad Na'im Abd. Rashid, 26.

Na'eem dan Fadhil bekerja sebagai pembantu kedai makan manakala Amir dan isterinya, Nazhatulshima merupakan pengusaha taska. Rohaimi merupakan seorang perunding kewangan, Fauzi seorang penjual kereta manakala Na'im bekerja di kedai kek.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada kesemua tertuduh yang didakwa secara berasingan di Mahkamah Majistret Shah Alam, Kuala Lumpur dan Sepang. Kesemua yang dituduh semalam ditangkap di sekitar Kedah, Johor, Perak dan Selangor pada 13 Oktober hingga 15 Oktober lalu.

Di Mahkamah Majistret Shah Alam, Na'eem, Fadhil, Amir dan Nazhatulshima didakwa cuba membeli tiket penerbangan untuk pergi ke Syria.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Restoran Hakim Sdn. Bhd., Jalan Zirkon E7/E, Seksyen 7 di Shah Alam pada pukul 10.50 malam 13 Oktober lalu.

Di Mahkamah Majistret Sepang, Na'im didakwa memberi sokongan kepada IS dengan cara memasuki Syria melalui Istanbul, Turki menggunakan pesawat Qatar Airways dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 antara 28 Disember 2013 hingga 7 April 2014.

Bagi kesalahan memberi sokongan kepada IS, kelima-lima tertuduh itu didakwa mengikut Seksyen 130J Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup atau penjara maksimum 30 tahun atau denda.

Di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur pula, Rohaimi didakwa mencari dana bagi disalurkan kepada IS di Syria melalui laman blog http://revolusiislam.com manakala Fauzi didakwa bersubahat bersama Rohaimi dengan membenarkan akaun Maybank miliknya digunakan sebagai medium mencari dana.

Rohaimi dan Fauzi didakwa melakukan kesalahan itu di No. 5B, Jalan Raja Ali, Kampung Baru di sini antara 29 Mac hingga 13 Oktober lalu.

Bagi kesalahan itu, Rohaimi didakwa di bawah Seksyen 130 (G) (c) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan denda manakala Fauzi didakwa mengikut Seksyen 130G akta sama yang boleh dipenjara sehingga separuh daripada hukuman yang diperuntukkan di bawah Seksyen 130G akta sama.

Mahkamah menetapkan sebutan semula kes kesemua tertuduh itu antara 15, 17 dan 19 Disember depan.

Tiada jaminan dibenarkan kerana kesemua tertuduh yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

No comments:

Post a Comment