Translate

Sunday, November 16, 2014

Tindakan kejam amah berbalas

SHAH ALAM - Perbuatan kejam seorang amah Indonesia menganiaya seorang kanak-kanak dari golongan orang kelainan upaya (OKU) akhirnya berbalas apabila dia dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Majistet Farah Azura Mohd. Saad memutuskan demikian selepas Tini Marini, 39, mengaku bersalah menganiaya anak majikannya berusia 10 tahun dengan cara yang mungkin akan menyebabkan kecederaan fizikal dan emosi.

Kejadian berlaku di rumah keluarganya di Kota Kemuning, Shah Alam di sini dari bulan Februari hingga Mei lalu.

Farah Azura juga memerintahkan tertuduh diusir keluar dan disenarai hitam daripada memasuki negara ini buat selama-lamanya selepas wanita itu selesai menjalani hukuman penjara.

Berdasarkan fakta kes, ibu mangsa menyedari Tini Martini telah memukul dan menendang anak perempuannya yang mengalami masalah pendengaran, pertuturan dan tidak upaya berjalan menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di rumahnya 25 Mei lalu.

Terkejut dengan penemuan tersebut, pengadu telah menyelidik kembali kesemua rakaman CCTV terbabit sebelum ini dan mendapati tertuduh telah melakukan perbuatan tersebut telah berulang kali sejak Februari lalu.

Tini yang juga ibu kepada empat orang anak telah dikesan mengheret, memukul, mengetuk kepala dan memijak kaki mangsa.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda tidak melebihi RM20,000 jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Rohaida Che Hamid manakala Tini diwakili peguam Nur Elisaa Baharuddin.

No comments:

Post a Comment