Translate

Tuesday, October 7, 2014

Geng warga Latin tumpas

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Sekumpulan penjenayah dari Amerika Latin yang aktif melakukan kegiatan pecah rumah di sekitar Lembah Klang sejak pertengahan tahun akhirnya tumpas setelah ditahan dalam satu operasi Ahad lalu.

Seramai tujuh anggota geng tersebut yang berusia dalam lingkungan 25 hingga 43 tahun termasuk seorang wanita berjaya diberkas dalam dua serbuan berasingan di sekitar Subang Jaya bermula pukul 2 pagi.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, empat lelaki anggota kumpulan berkenaan ditahan dalam serbuan pertama di sebuah pangsapuri di Subang Avenue.

Menurut beliau, beberapa peralatan pecah rumah dan barangan berharga dipercayai hasil curi ditemui termasuk di dalam dua buah kenderaan Toyota Estima dan Honda City di tempat letak kereta pangsapuri berkenaan.

"Susulan itu, polis berjaya menahan empat ahli kumpulan ini termasuk seorang wanita dalam serbuan kedua di sebuah rumah di USJ 9," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam di sini semalam.

Azisman berkata, pemeriksaan di pangsapuri berkenaan menemui peralatan pecah rumah, antaranya tukul besi, pemutar skru, rantai besi dan tali yang masing-masing mempunyai pencangkuk.

Menurut beliau, barangan berharga seperti komputer riba, telefon bimbit, jam tangan, televisyen dan pelbagai mata wang asing dianggar berjumlah RM200,000 yang dipercayai hasil perbuatan pecah rumah turut berjaya ditemui.

"Siasatan awal mendapati kumpulan pecah rumah berkenaan menyasarkan kawasan perumahan mewah.

"Bagi memastikan rumah sasaran benar-benar tidak berpenghuni pula, mereka menggunakan taktik membaling batu dan membunyikan loceng rumah.

"Ahli wanita kumpulan ini yang berpenampilan menarik turut digunakan sebagai umpan untuk memperdaya pengawal keselamatan bertugas untuk melepasi sekatan," katanya.

No comments:

Post a Comment