Translate

Wednesday, August 13, 2014

Abdul Khalid rampas kerajaan pakatan pembangkang - bekas Exco

SHAH ALAM - Enam bekas Exco Selangor dari DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat mereka semalam sebagai merampas pentadbiran kerajaan negeri daripada pakatan pembangkang.
Salah seorang daripada mereka, Datuk Teng Chang Khim dari DAP mendakwa, rakyat negeri ini memberi mandat kepada pakatan pembangkang bukan Abdul Khalid untuk mentadbir Selangor.
"Kami juga mengganggap pemecatan keenam-enam kami oleh Menteri Besar (Abdul Khalid) tidak sah dan bertentangan dengan Undang-Undang Tubuh Selangor.
"Sepatutnya beliau (Abdul Khalid) perlu menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi mendapat perkenan memecat Exco bukan hanya menghantar surat sahaja seperti dilakukannya semalam," katanya pada sidang akhbar di lobi Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.
Turut hadir empat bekas Exco Selangor lain iaitu Elizabeth Wong, Dr. Daroyah Alwi dari PKR serta Ean Yong Hian Wah dan Ean Yong Hian Wah dari DAP.
Rodziah Ismail dari PKR tidak kelihatan pada sidang akhbar itu kerana difahamkan masih berada di luar negara.
Chang Khim berkata, keenam-enam bekas Exco Selangor itu juga mendesak agar Abdul Khalid meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar secara terhormat bagi menstabilkan semula suhu politik di negeri tersebut. - KOSMO!

No comments:

Post a Comment