Translate

Thursday, May 29, 2014

Buruh Indonesia dipenjara 12 tahun bunuh lelaki Aceh

SHAH ALAM - Seorang buruh warga Indonesia dijatuhi hukuman penjara 12 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas dia didapati bersalah menyebabkan kematian lelaki senegaranya dua tahun lalu.

Hakim Datuk Nurchaya Arshad memutuskan demikian selepas  Maliki   Yaumidin , 27, yang juga pendatang asing tanpa izin (PATI) mengaku bersalah menyebabkan kematian Muhamad Sahfii, 19, dalam pergaduhan perkumpulan di Dataran Seni Centre Point, Klang dekat sini pada pukul 12.45 tengah malam, 4 Januari 2012.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh dan enam lagi yang masih bebas telah didatangi mangsa serta beberapa orang rakannya di lokasi kejadian.

Ketika kejadian,  Maliki  dan rakan-rakannya yang berasal dari Lombok, Indonesia sedang menikmati minuman keras dan dalam keadaan mabuk.

Provokasi ditimbulkan kumpulan Muhammad Sahfii yang berasal dari Aceh, Indonesia menyebabkan berlaku pertikaman lidah yang berakhir dengan pergaduhan antara kumpulan rakyat republik itu.

Dalam pergaduhan berkumpulan tersebut, mangsa yang juga seorang PATI maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah kerana ditikam.

 Maliki  didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 25 tahun.

Tertuduh diwakili peguam, S. Selvi manakala Timbalan Pendakwa Raya pula diwakili Wan Zuraida Wan Nawan.

No comments:

Post a Comment